Bc. Lenka Polášková
NahoruŘečové taktiky
Jaký je důvod komunikace mezi lidmi? Komunikace v širším slova smyslu znamená především sdílení. V tom užším je komunikace podstatná především pro výměnu informací. Bez vzájemného kontaktu by komunikace byla zcela nemožná. Klíčovými jsou pro komunikaci obecně motivy. Ty jsou pochopitelně různorodé dle aktuální situace a potřeb komunikujících osob.
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
1. Typologie komunikace
2. Komunikace v praxi
-
Přijímací pohovor
-
Pedagogická porada
NahoruTypologie komunikace
a) Verbální a neverbální komunikace
Verbální komunikace
Verbální komunikace je komunikací slova, jazyka, vět… Způsob komunikace je závislý na účelu. Verbální komunikace se účelem často liší a následně také způsobem komunikačního stylu.
Příklady:
Z hlediska efektivity komunikace se v pedagogické praxi setkáváme často s nutností argumentace.
Motivy komunikace jsou různorodé. Stejně tak formy.
Intrapersonální
Formulace myšlenek „nahlas”: „Toho člověka jsem už viděla…”
Interpersonální (ve dvojici, skupině atd.)
Bezprostřední
Komunikace osob, bezprostřední „face to face”.
Zprostředkovaná
Internet; mobilní telefony; atd.
Chápající
pozitivní; negativní; neutrální;
Nechápající
Pří jakékoli komunikaci jsou důležité také vedlejší projevy řečí, například tón, zvuk, intonace hlasu:
-
rychlost
-
plynulost
-
smích
-
pláč
Neverbální komunikace
Neverbální komunikace je úzce spojena s emočním stavem. Neverbálně lze komunikovat záměrně, ale též bezděčně. Neverbální komunikace – to je především řeč těla.
V rámci neverbální komunikace se setkáváme s různými typologiemi:
Proxemika – prostorová komunikace.
Kinezika – komunikace pohybem.
Haptika – komunikace dotyku a kontaktu rukou.
Olfaktorika – komunikace barev a vůní.
Posturologie – komunikace polohy těla.
Proxemika
Každý jedinec má svůj osobní prostor. Komunikace probíhá ve vzdálenostech (Lepilová, 2008):
Prostorovou komunikaci ovlivňuje mnoho faktorů, například stáří komunikačních partnerů, pohlaví, společenské postavení atd. V rámci mezinárodní komunikace je nutno zvážit společenská pravidla v oblasti komunikace. Co je standardem v České republice, nemusí být v jiném státě.
Haptika
Zvláštní pozornost v oblasti komunikace dotyku je nutno věnovat oblasti podání ruky. Správné podání ruky se často podílí na vytvoření prvního dojmu:
-
Energický stisk ruky – otevřenost, vitálnost, optimismus
-
Slabý stisk ruky – bázlivost, nedůvěra, nejistota
-
Měkká ruka, tzv. leklá ryba – negativní pocity, nedůvěra
-
Bezvládné položení rukou v klíně – nejistota
-
Tzv. stříška (dotyk hran prstů obou rukou) – hluboké soustředění, ale též signál nadřazenosti
Olfaktorika
Komunikace barev a vůní je skrytou, ale významnou součástí neverbální komunikace. Volba v oblasti barev – barevná typologie napomáhá rozpoznat nejen emoční stav osoby, ale taktéž například povahové rysy a osobnostní charakteristiky:
Žlutá barva – optimismus, vitalita, energie, komunikačně „otevřená” osoba.
Růžová barva – naivita, emočně laděná osoba, něžnost, citlivost.
Fialová barva – citlivost, emoce, energie, imaginace.
Modrá barva – touha po klidu, spolehlivost, důvěra.
Zelená barva – naděje, klid, pohoda, otevřenost, upřímnost, skromnost.
b) Mobilní telefon, dobrý sluha, zlý pán
Česká republika patří mezi světovou špičku ve využívání mobilní komunikace a dalších technologií. Mobilní telefony se staly nepostradatelnou součástí života lidí. Přesto velice často právě v oblasti mobilní komunikace dochází k hrubým, nedostatkům v oblasti pravidel komunikace.
Základní pravidla telefonní komunikace:
1. V úvodu telefonátu se představte a vyslechněte mluvčího (záměr telefonátu):
„Dobrý den, u telefonu Kleinová, kdo volá…?”
2. Hovořte jasně, věcně.
3. V případě pracovního telefonátu, pokud jste mluvčím vy, vždy začínejte:
„Dobrý den, u telefonu Sýšková, omlouvám se, že ruším. Dovolala jsem se panu Modřanskému…?”
4. Podstatné informace si pokud možno zaznamenávejte.
5. Neskákejte do řeči, neukončujte hovor bez rozloučení.
6. Při přerušení hovoru, volá znovu volající.
7. Během hovoru opakujte podstatné informace.
8. V průběhu hovoru několikrát zopakujte jméno volajícího:
„Paní Kopečná, chápu správně, že mi voláte kvůli naší schůzce…