dnes je 8.5.2025

Input:

Náplň práce vedoucí učitelky mateřské školy a zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání

5.5.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.3.12
Náplň práce vedoucí učitelky mateřské školy a zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání

Mgr. Lenka Polášková

Zaměstnavatel zaměstnanci určuje pracovní dobu a přímou pedagogickou činnost. Přímou pedagogickou prací rozumíme přímé působení pedagogického pracovníka, které vyžaduje jeho aktivní kontakt s dětmi, umožňující jejich vzdělávání zejména na základě komplexně realizované pedagogické diagnostiky, s významnou mírou pedagogického a výchovného působení. Nepřímou pedagogickou prací se rozumí práce, které souvisí a vyplývají z přímé pedagogické práce, ale jejich primárním cílem není vzdělávací a výchovné působení, ale především dohled a kontrola dětí při dodržování režimových opatření, zvolených činností, pravidel a bezpečnosti provozu. Do nepřímé pedagogické práce je započítána i potřebná příprava k výkonu odborné pedagogické činnosti, včetně související administrativní agendy.

Ředitel(ka) školy obvykle jmenuje vedoucí učitelku, nebo zástupkyni pro předškolní vzdělávání, v jejíž pracovní náplni bývá kromě přímé výchovné práce zajištění organizačních záležitostí ohledně chodu mateřské školy, například organizace práce provozního zaměstnance či vedení předepsané pedagogické dokumentace, spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky, spolupráce se zákonnými zástupci dětí.

Vedoucí učitelka

Vedoucí učitelka má náplň práce významně doplněnou o složku řízení lidských zdrojů, organizaci práce a komunikaci se zaměstnanci, rodiči, zákonnými zástupci, případně dalšími aktéry. Očekávané jsou tedy také kompetence v oblasti řízení.

Problém ovšem je, že pojem "vedoucí učitelka" právní normy neznají. Stejně tak pojem "zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání". Z právního hlediska se obvykle jedná o vedoucího zaměstnance odloučeného pracoviště, přičemž tento institut má význam hlavně v pracovněprávní oblasti. Vedoucími zaměstnanci zaměstnavatele se rozumějí zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávnění stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny."

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, uvádí v § 2 odst. 2 písm. k) pojem "vedoucí pedagogický pracovník".

Vedoucímu odloučeného pracoviště nevzniká pracovní poměr pracovní smlouvou, ale jmenováním. Na toto místo ji jmenuje ředitelka školy. To však lze pouze tehdy, pokud je mateřská škola označena za organizační útvar v organizačním řádu školy.

Jestliže tomu tak není, nelze jmenovat vedoucího odloučeného pracoviště. Jmenování má v praxi často písemnou formu, přičemž ve jmenovacím dekretu je uvedeno, kdo je kým jmenován, na jaké pracovní místo, den vzniku pracovního poměru jmenováním a místo výkonu práce.

Vedoucím zaměstnancům náleží příplatek za práci. Jejich výše jsou upraveny v § 124 ZP. Výše tohoto příplatku se odvíjí od stupně řízení.

O stanovení konkrétní výše příplatku vedoucího odloučeného pracoviště rozhoduje ředitelka školy, protože právě ta ji na místo vedoucí jmenovala. Vzhledem k tomu, že se jedná o nárokovou složku platu, musí ředitelka školy příplatek přiznat a musí se jako zaměstnavatel stále pohybovat v mezích, které pro výše příplatků stanovil § 124 odst. 4 ZP.

Náplň práce

Náplň práce vedoucí učitelky odloučeného pracoviště a zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání může být velmi podobná a důležitý aspekt rozsahu přímé pedagogické činnosti podle platné legislativy.

Například vedoucí učitelka odloučeného pracoviště či zástupkyně pro předškolní vzdělávání, jako vedoucí odloučeného pracoviště spadají z hlediska kompetencí pod přímé působení ředitelky organizace.

Zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání, jako vedoucí odloučeného pracoviště zastupuje ředitelku v době její nepřítomnosti s omezeními stanovenými v náplni práce. Je potřeba odlišit míru jednotlivých statutárních kompetencí, které mohou být odlišné, podle organizační struktury jednotlivých organizací. Proto nelze stanovit univerzální náplň práce vedoucí učitelky, ani zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání.

UKÁZKA ZPRACOVÁNÍ NÁPLNĚ PRÁCE VEDOUCÍ UČITELKY MŠ (liší se dle specifik pracoviště a

Nahrávám...
Nahrávám...