901
Vybrané techniky – příklady
Mgr. Lenka Polášková
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
- Komunikace ve třídě
- Prostředky neverbální komunikace
-
Semafor
-
Komunikační kartičky
Tato lekce přináší přehled relevantních technik využitelných v mateřské škole. Doplňují témata map učebního pokroku a koncepty portfolií dětí. Mějte na paměti, že i když v základních školách nalezneme pestrou škálu technik a metod formativního hodnocení, v mateřské škole musíme vycházet zejména z věkových a individuálních možností dětí. Následující příklady jsou variantou, kterou upravila autorka textu pro aplikaci ve věkovém rozpětí 3–6 let. Formativní hodnocení, jak jej známe dnes, se poprvé objevilo v souvislosti s rozvojem kurikula v USA, a to v roce 1967. Koncept zformuloval Michael Scriven, který rozlišoval mezi formativními a sumativními přístupy k hodnocení žáků. Termín "formativní vzdělávání" (formative education) byl poprvé použit právě v této souvislosti. Na Scrivena navázala celá řada dalších autorů. V České republice se problematice formativního hodnocení věnovali například autoři Mgr. Jitka Nábělková, Ph.D., nebo Mgr. Miroslav Kubíček. Na úrovni předškolní výchovy a vzdělávání se aktivně praktické aplikaci formativního hodnocení věnuje autorka online kurzu Mgr. Lenka Polášková.
Jaké má formativní hodnocení přínosy?
-
Můžeme hovořit o základech STRATEGIE VZDĚLÁVACÍHO PROCESU.
-
Metoda přináší možnost konkrétně nastavených cílů/kritérií hodnocení úspěchu.
-
Podporuje zpětnou vazbu, popisný jazyk.
-
Děti se učí "zdravému" sebehodnocení a sebereflexi.
-
Pokládá základy vrstevnického hodnocení u dětí.
-
Prostřednictvím účinných nástrojů děti dokážou učiteli sdělit informaci, kterou by jinak neuměly popsat.
-
Děti nestagnují, posouvají se vpřed, dle svých možností.
-
Učitelka má přehled o jejich "statusu".
-
Napomáhá zlepšit…