dnes je 3.12.2024

Input:

Šárka a nácvik samostatných činností

1.2.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

20.5 Šárka a nácvik samostatných činností

Andrea Švejkovská

V tomto článku bych chtěla popsat práci s naší žákyní Šárkou. Je jí 19 let, trpí hypotonickým syndromem, závažným mentálním postižením, epilepsií a má těžkou poruchu řeči.

Její výuka není zaměřená na psaní, čtení ani počítání. U Šárky se především snažíme o nácvik samostatných činností, jako jsou oblékání, obouvání, osobní hygiena, a dále pak o rozvoj komunikačních dovedností. Tyto činnosti jsou pro ni v životě velmi důležité.

Šárku každé ráno do školy přivádějí rodiče. My ji převezmeme a výuku začneme hned v šatně, zde ji vedeme k tomu, aby si sama přezula boty, uklidila je do botníku, svlékla bundu a pověsila ji na věšák, který má označený svojí fotkou.

Pak se zapojí do společné hodiny, kde se snažíme nacvičovat s ní pozdrav a reakci na oslovení. Velmi záleží na její momentální náladě, která se často mění a kolísá. Nespokojenost nebo nesouhlas projevuje křikem a sebepoškozováním (kouše si oděv, bouchá do sebe pěstmi). Ale většinou má Šárka dobrou náladu a na oslovení reaguje pozitivně. Začne se smát, mávat nám a někdy i tancovat. Na požádání a gesto podá ruku. Je velmi ráda středem pozornosti a snaží se všechny okolo sebe rozesmát. To jí působí opravdu velkou radost. Šárka téměř nemluví. Říká jen několik slov, ale svá přání a potřeby dokáže vyjádřit různými gesty a zvuky.

Dále se Šárka učí poznávat učitele a spolužáky podle jména, obejít je a pozdravit se s nimi. Velmi ráda má čichovou a chuťovou stimulaci. Gesty nám naznačuje, co jí voní a chutná a co ne. K čichové stimulaci používáme krabičky od kinofilmů naplněné kávou, skořicí a jiným výrazně aromatickým kořením. Chuťovou stimulaci přizpůsobujeme většinou ročnímu období. Zkoušíme různé ovoce, zeleninu, sladkosti. Ochutnávky má Šárka moc ráda, pobaví ji, když se jí podaří vzít si nenápadně kousek ovoce ještě před tím, než jí ho nabídneme. Při ranní hodině minimálně jednou do měsíce také něco dobrého pečeme nebo vaříme. V období Vánoc je to cukroví nebo perníčky, které u nás mají všichni moc rádi. Šárka se snaží podle svých možností co nejvíce se zapojit. S naší pomocí míchá, válí těsto, vykrajuje a ochutnává, čímž ji k práci i motivujeme.

Při svačině, kterou si nosí z domova a těší se na ni, dbáme, aby si počínala co nejsamostatněji. To znamená, aby si sama vyndala svačinu z krabičky, sama se najedla, napila a všechno po sobě uklidila. S naší pomocí úkony zvládá, ale stále neumí pít z hrníčku. Pije buď brčkem nebo z láhve, pití z hrníčku se ji snažíme naučit. Jde to pomalu, ale věříme, že i tuto činnost časem zvládne.

Mezi Šárčiny oblíbené předměty patří hudební výuka. Velmi dobře intonuje a poznává písně podle melodie. Při zpěvu a hraní na kytaru si ráda vybírá z košíku různé nástroje, často je střídá a k tomu s oblibou tancuje. Snaží se nás všechny zvednout a donutit tancovat s ní.

Další její oblíbenou činností je cvičení. S nadšením napodobuje lehké cviky a nejraději cvičí na jogamatce. Velmi mile nás nedávno překvapila Šárčina maminka, když se nás zeptala, zda ve škole cvičíme jógu, protože jim Šárka doma předvádí cviky. To nás moc potěšilo. Kromě jógy má

Nahrávám...
Nahrávám...