dnes je 15.7.2024

Input:

Rizika mikromanagementu

29.12.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.5.5 Rizika mikromanagementu

Mgr. Lenka Polášková

Oblast řízení škol je stále velmi diskutovaným tématem. Ne vždy je kvalitní manažer také kvalitním a inspirativním leaderem. V rámci managementu řízení se často setkáváme s riziky vyplývajícími z tzv. mikromanagementu. Nadměrná kontrola, ulpívání na detailech, extrémní nedůvěra ve schopnosti kolegů, budování přemíry vlivu na ostatní. To vše znamená pro spolupráci a komunikaci vedení školy s týmem značné problémy. Extrémní případy mohou vyvrcholit až v šikanu na pracovišti. Delegování se v podmínkách školství stává doslova uměním a patří k jedné z nejzásadnějších rovin úspěšného řízení.

Mikromanagement je typický nadměrnými nároky a dá se říct i bazírováním na trivialitách. Můžeme se setkat například s požadavkem na zpracovávání administrativních úkonů v pedagogické dokumentaci nad rámec toho, co je nutné. Přičemž víme, že zásadní je celkové zpracování, výsledky a efektivita pro pedagoga samotného. Hlavním účelem mikromanažera není účelnost, ale spíše absolutní kontrola. Většinou platí, že mikromanažer je ve svých kontrolách velmi zdatný a pečlivý. Všímá si tedy i těch nejmenších detailů.

V roce 2014 vyšel v časopise Harvard Bussines Review článek obsahující šest „příznaků”, které doslova usvědčí mikromanažera.

Mikromanažer:

  1. S výstupy svých podřízených není nikdy spokojen.
  2. Je často frustrován z výsledků práce podřízených, protože je vždy dokáže udělat lépe a jinak.
  3. Extrémně se soustřeďuje na detaily.
  4. Potřebuje mít neustále kontrolu nad tím, co se v jeho týmu děje a na čem lidé pracují.
  5. Permanentně od svých podřízených požaduje informace o tom, jak pokročili.
  6. V rámci e-mailové komunikace požaduje vždy být uveden v kopii komunikace.

Vždy je potřeba přemýšlet nad tím, proč ředitel(ka) takový přístup preferuje? Ve školství je naprosto typická racionalizace svých pohnutek v řízení pedagogického týmu. Například autorka Muriel Maugnan Wulkinson ve své knize „Own the Room: Discover Your Signature Voice to Master Your Leadership” uvádí konkrétní přepisy úvah mikromanažerů. V rámci školství je typickou úvahou mikromanagementu: „Ušetřím si čas, když si to udělám sám/sama a lépe, protože to stejně tak dobře nezvládnou.” Takový přístup, který je založen na potřebě bezmezného dohledu naprosto nad vším, je do jisté míry velkou obavou z neúspěchu. Ovšem je potřeba vzít na zřetel, že takový

Nahrávám...
Nahrávám...