dnes je 19.9.2025

Input:

Předpoklady pro úspěšnou aplikaci formativního hodnocení

25.7.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

501
Předpoklady pro úspěšnou aplikaci formativního hodnocení

Mgr. Lenka Polášková

Celá lekce je rozdělena do těchto částí:

  1. Motivace
    • Motivace versus stimulace

    • Řízené rozhovory a ranní rituály

  2. Připravenost prostředí
    • Důležitost připravenosti prostředí

  3. Komunikace ve třídě
    • Tipy na zlepšení komunikace s dětmi

Motivace

Motivace versus stimulace

Motivace a stimulace jsou dva odlišné, ale vzájemně propojené pojmy. Motivace je, dá se říct, vnitřní hnací síla, která dítě vede k určitému chování nebo jednání. Dává mu množství motivů. Stimulace je na druhou stranu vnější podnět, který může motivaci posílit nebo vyvolat. Dobře nastavená stimulace může posílit již existující motivaci a podpořit žádoucí a očekávané chování dětí. V pedagogické praxi jsou ale tyto dva pojmy často zaměňovány. Je nutné také vzít na zřetel, že motivační složky dítěte a dospělého se významně liší. Výhodou motivace dítěte předškolního věku je jeho silná vnitřní touha po poznávání a učení. Každý proces motivace vyžaduje trpělivost a dobré rozpoznávací schopnosti učitele nebo učitelky co děti zajímá, z čeho mají upřímnou radost a u jaké činnosti je jim jednoduše dobře. Motivace by měla být pozitivně nastavena. V mateřské škole se využívá řada metod, které je nutné vždy přizpůsobit věkovým a individuálním zvláštnostem dětí. Velký význam vytváří celkový obraz klimatu ve třídě. Motivace, stimulace a komunikace mají naprosto zásadní roli při aplikaci formativního hodnocení v průběhu učení. Motivace dává poznávacímu procesu energii i orientaci, a proto hraje klíčovou roli v kvalitě celého procesu učení. Dítě s vnitřní potřebou poznávat poznává intenzivněji, hlouběji a komplexněji než to, které je k poznávání donuceno. Pak nelze hovořit o motivaci, ale o stimulaci dítěte!

Bez nutných změn v těchto oblastech je formativní hodnocení prakticky jen těžko aplikovatelné.

Motivace

  • Vnitřní proces, často zrcadlí zájmy.

  • Může být vědomá a nevědomá.

  • Dává člověku "sílu" k dosažení určitého cíle.

Stimulace

  • Je to vnější podnět.

  • Může mít řadu podob, například pochvala, projev uznání.

  • Často se používá jako součást motivace.

Jak můžeme děti motivovat:

  1. Poskytováním pozitivní zpětné vazby → součást formativního hodnocení
    Děti motivuje poskytování pozitivní zpětné vazby, v průběhu i na konci procesu učení. Zpětná vazba by měla být vždy konkrétní, nikoliv abstraktně komunikována.

+ "Líbí se mi, jak jsi zvládl dnešní cíl, vystřihnout a nalepit autíčko."

- "Dneska si byl hodný."

  1. Poskytováním objektivní zpětné vazby→ součást formativního hodnocení
    Objektivní zpětná vazba napomáhá dětem vytvářet reflektivní složky. Jde o proces budování sebereflexe dítěte. Proces budování vnímání neúspěchu jako prostoru pro zlepšení a vnímání procesu učení jako takřka neustálého procesu rozvoje.
  2. Podporou samostatnosti dětí
    Učitelka by měla vytvářet dostatek prostoru pro samostatnost dětí. Podporovat divergentní myšlení i způsob komunikace.
Nahrávám...
Nahrávám...