501
Předpoklady pro úspěšnou aplikaci formativního hodnocení
Mgr. Lenka Polášková
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
- Motivace
- Připravenost prostředí
- Komunikace ve třídě
NahoruMotivace
Motivace versus stimulace
Motivace a stimulace jsou dva odlišné, ale vzájemně propojené pojmy. Motivace je, dá se říct, vnitřní hnací síla, která dítě vede k určitému chování nebo jednání. Dává mu množství motivů. Stimulace je na druhou stranu vnější podnět, který může motivaci posílit nebo vyvolat. Dobře nastavená stimulace může posílit již existující motivaci a podpořit žádoucí a očekávané chování dětí. V pedagogické praxi jsou ale tyto dva pojmy často zaměňovány. Je nutné také vzít na zřetel, že motivační složky dítěte a dospělého se významně liší. Výhodou motivace dítěte předškolního věku je jeho silná vnitřní touha po poznávání a učení. Každý proces motivace vyžaduje trpělivost a dobré rozpoznávací schopnosti učitele nebo učitelky co děti zajímá, z čeho mají upřímnou radost a u jaké činnosti je jim jednoduše dobře. Motivace by měla být pozitivně nastavena. V mateřské škole se využívá řada metod, které je nutné vždy přizpůsobit věkovým a individuálním zvláštnostem dětí. Velký význam vytváří celkový obraz klimatu ve třídě. Motivace, stimulace a komunikace mají naprosto zásadní roli při aplikaci formativního hodnocení v průběhu učení. Motivace dává poznávacímu procesu energii i orientaci, a proto hraje klíčovou roli v kvalitě celého procesu učení. Dítě s vnitřní potřebou poznávat poznává intenzivněji, hlouběji a komplexněji než to, které je k poznávání donuceno. Pak nelze hovořit o motivaci, ale o stimulaci dítěte!
Bez nutných změn v těchto oblastech je formativní hodnocení prakticky jen těžko aplikovatelné.
Motivace
-
Vnitřní proces, často zrcadlí zájmy.
-
Může být vědomá a nevědomá.
-
Dává člověku "sílu" k dosažení určitého cíle.
Stimulace
-
Je to vnější podnět.
-
Může mít řadu podob, například pochvala, projev uznání.
-
Často se používá jako součást motivace.
Jak můžeme děti motivovat:
- Poskytováním pozitivní zpětné vazby → součást formativního hodnocení
Děti motivuje poskytování pozitivní zpětné vazby, v průběhu i na konci procesu učení. Zpětná vazba by měla být vždy konkrétní, nikoliv abstraktně komunikována.
+ "Líbí se mi, jak jsi zvládl dnešní cíl, vystřihnout a nalepit autíčko."
- "Dneska si byl hodný."
- Poskytováním objektivní zpětné vazby→ součást formativního hodnocení
Objektivní zpětná vazba napomáhá dětem vytvářet reflektivní složky. Jde o proces budování sebereflexe dítěte. Proces budování vnímání neúspěchu jako prostoru pro zlepšení a vnímání procesu učení jako takřka neustálého procesu rozvoje. - Podporou samostatnosti dětí
Učitelka by měla vytvářet dostatek prostoru pro samostatnost dětí. Podporovat divergentní myšlení i způsob komunikace.…