6.3.3
Plánováním k individualizaci - postup krok za krokem
Mgr. Věra Krejčová, Ph.D.
Jak postupovat, když na úrovni třídy připravujeme pro děti individualizovanou nabídku? Zkusme to třeba takto:
Postup:
1. Zvolte si téma (část z integrovaného bloku) cca na 1 týden.
2. Připravte aktivity vedené učitelkou (řízené) vztahující se k tématu a to jak ty, které byste s dětmi dělali ve třídě, tak řízené aktivity, které byste s dětmi chtěli dělat při pobytu venku.
3. Připravte samostatné aktivity vztahující se k tématu tak, aby si každé dítě ve třídě mohlo z nabídky činností vybrat. Zajistěte, aby samostatné činnosti respektovaly rozmanité učební styly a "pokrývaly“ všechny typy inteligencí (viz H. Gardner) - každý typ inteligence musí být v nabídce činností minimálně jednou zastoupen.
4. Samostatné činnosti připravte tak, aby každá z nich splňovala všechny 3 následující podmínky:
a) činnost děti dělají samostatně, bez přímého vedení učitelkou,
b) činnost je založena na spolupráci dětí,
c) činnost umožňuje dětem volit vlastní postup a způsob řešení (tzn. je na dětech, jaký postup zvolí, odkud začnou, které materiály a pomůcky využijí).
5. Navrhněte minimálně 3 konkrétní tipy k začlenění rodičů do přípravy či realizace tohoto tématu.
Ukázka tématu: Voda má mnoho tváří
Následující ukázka odpovídá výše uvedenému postupu pro plánování. Jejími autorkami jsou studentky studia školského managementu na PDF UK v Praze. Jedná se o téma ověřené v praxi – realizované s dětmi v MŠ. Pro účely tohoto příspěvku byl text tematického projektu "Voda má mnoho tváří" z části upraven.
Čas potřebný k realizaci: cca 1 týden
Věk dětí: 4–7 let
V "bublinovém" schématu je vyjádřen základní přehled samostatných činností, které mají děti v průběhu týdne v nabídce. Jedná se o aktivity, které dělají bez přímého vedení učitelkou. Jedná se o činnosti samostatné, které učitelka ovlivňuje – řídí tím, že je předem promyslí a dětem nabídne. Tam ale její "řízení" končí. Ve chvíli, kdy si děti z nabídky, kterou jim učitelka představí, vyberou činnost, je už jen a jen na nich, jakým způsobem budou postupovat, jak se k zadání postaví a k jakému výsledku dojdou. V tuto chvíli je učitelka v roli pozorovatele, popř. konzultanta, pokud děti její pomoc vyžádají.
Samostatné činnosti může dětem učitelka nabízet v průběhu celého dne. Ze zkušeností s tímto stylem práce ale víme, že je lepší, mít určenou pravidelnou dobu, v níž se děti s těmito činnostmi mohou setkat. Např. v průběhu rána, když se děti scházejí nebo dopoledne (v době mezi svačinou a pobytem venku). Děti už vědí, co je čeká, mohou se na činnosti připravit a těšit, je to rituál. Je třeba připomenout, že zásadní podmínkou úspěšné realizace samostatných aktivit ve třídě je i prostředí třídy. Nejen vybavení pomůckami a materiály, ale i samotné prostorové uspořádání. Učební koutky (v programu Začít spolu tzv. centra aktivit) podporují možnost pracovat v témže čase na různých úkolech. Učební koutky a činnosti v nich podporují spolupráci mezi dětmi, umožňují jim pracovat nerušeně v jasně vymezeném prostoru. Je-li třída uspořádaná do učebních koutků, pak může učitelka v témže čase nabídnout dětem několik činností najednou (pět i více).
Tímto způsobem pak mohou pracovat hned ode dne, kdy téma zahájily, což bývá nejčastěji počátkem týdne – tedy od pondělí. V případě, že prostředí třídy nemáme uspořádané do učebních koutků nebo s realizací samostatných činností zatím nemáme příliš zkušeností (což znamená, že ani děti nejsou na tento způsob práce zvyklé), doporučujeme zavádět samostatné činnosti postupně systémem tzv. "sněhové koule". Co to…