1001
Nejčastější chyby v aplikaci formativního hodnocení
Mgr. Lenka Polášková
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
1. Chyby ve formativním hodnocení a důsledky v pedagogické praxi
NahoruChyby ve formativním hodnocení a důsledky v pedagogické praxi
Chyby a jak se jim vyhnout?
Pokud je formativní hodnocení aplikováno nevhodně, bývá kontraproduktivní. Mezi běžné chyby patří nekonkrétní zpětná vazba, která dětem nic neříká, nedává jim směr, jak se zlepšit, problémem je také generalizace, která nebere ohledy na individuální potřeby dětí, nepodporuje dialog mezi dítětem a učitelkou a nevhodné hodnocení může děti demotivovat a přinášet jim stres. Formativní hodnocení v mateřské škole, ačkoliv je zaměřené na podporu rozvoje dětí, může obsahovat chyby, které snižují jeho efektivitu. Mezi časté chyby patří přílišné zaměření na nedostatky, srovnávání dětí mezi sebou, jednostranná zpětná vazba, nedostatečné zapojení dětí do hodnocení a chybějící propojení s dalším rozvojem a komunikací s rodiči.
Nekonkrétní zpětná vazba v negativní generalizaci
X Máš to celé špatně.
+ Zkus se znova podívat a přijít na to, jestli je to připraveno takovým způsobem, jak jsme si ukázali... Místo toho, aby učitelka řekla dítěti: “To jsi namaloval špatně,“ řekne: “Vidím, že jsi použil hodně modré barvy. Co by se stalo, kdybys zkusil použít i jinou barvu?“
Nekonkrétní zpětná vazba v pozitivní generalizaci
X Zvládla jsi to…