201
Metody a formy pedagogické práce a deklarace jejich realizace v kontextu RVP PV
Mgr. Lenka Polášková
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
- Klíčové změny v RVP PV
-
Terminologie.
-
Výstupy z učení.
-
Vzdělávací oblasti.
-
Vzdělávací strategie.
-
Osobnost učitelky MŠ.
- Evidence a deklarace vzdělávací práce
-
Obsahové požadavky deklarace vzdělávací práce.
-
Zápis doplňkových poznámek.
-
Deklarace a evidence dopoledního vzdělávacího bloku.
-
Deklarace a evidence odpoledního vzdělávacího bloku.
-
Zápis pobytu venku.
NahoruKlíčové změny v RVP PV
Terminologie
V revizi RVP PV došlo ke koncepčním změnám v oblasti terminologie, tyto změny je nutné zohlednit v klíčových strategických dokumentech i dokumentaci na úrovni školy a třídy. Změny terminologie musejí prolínat:
-
Školním vzdělávacím programem.
-
Třídním vzdělávacím programem, případně týdenními plány.
-
Zápisy v třídních knihách (deklarace realizovaných aktivit a činností).
-
Konceptem pedagogické diagnostiky.
Výstupy z učení
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) popisuje, co by dítě mělo na konci docházky do mateřské školy umět, znát a zvládat. Tomu říkáme výstupy z učení.
Tyto výstupy jsou rozděleny do pěti vzdělávacích oblastí a zároveň úzce souvisejí s rozvojem tzv. klíčových kompetencí – tedy základních dovedností důležitých pro další učení i život.
K čemu výstupy z učení slouží:
-
Učitelkám pomáhají při plánování a přípravě vzdělávacích činností.
-
Slouží k hodnocení – pomáhají sledovat a hodnotit, jak dítě ve svém rozvoji postupuje.
-
Podporují přechod do základní školy – pomáhají nastavit aktivity tak, aby byl pro dítě tento krok co nejplynulejší a úspěšný.
-
Rozvíjejí klíčové kompetence – jsou nástrojem, jak tyto důležité dovednosti u dítěte cíleně rozvíjet.
Vzdělávací oblasti
Vzdělávací oblasti v RVP PV:
- Biologická oblast: Rozvíjí poznání světa a přírody, zdraví a péči o tělo.
- Psychologická oblast: Rozvíjí osobnost, sociální inteligenci a sebevědomí.
- Interpersonální oblast: Rozvíjí komunikaci, spolupráci a vztahy s ostatními.
- Sociálně-kulturní oblast: Rozvíjí znalosti o společnosti, kultuře a tradicích.
- Environmentální oblast: Rozvíjí vztah k přírodě, odpovědnost za životní prostředí a udržitelný rozvoj.
Vzdělávací obsah v RVP PV je uspořádán do výše uvedených vzdělávacích oblastí, které jsou vzájemně propojeny a ovlivňují se. Všechny oblasti jsou zaměřeny na rozvoj klíčových kompetencí, dílčích výstupů a rozvoj osobnosti dítěte, založený na jeho individuálních možnostech.
Vzdělávací strategie
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) definuje vzdělávací strategie jako soubor metod a forem, které se používají k dosažení cílených výstupů a rozvoji dětí.
Aktuálně jsou preferovány tyto formy učení:
-
Prožitkové učení: Učí se prostřednictvím vlastních zkušeností, kdy děti experimentují, zkoušejí a odhalují věci, které se jim líbí.
-
Situační učení: Každodenní situace v mateřské škole se stávají příležitostí k učení, například při společných námětových hrách, čištění zubů nebo při hře na pískovišti.
-
Sociální učení: Učí se prostřednictvím vztahů a interakcí s vrstevníky a dospělými, například při společném hraní, výměně názorů a rozhovorech.
Preferované formy učení velmi účelně naplňují důležité aspekty konceptu realizace formativního hodnocení.
Další podstatné aspekty:
Školní vzdělávací program (ŠVP)
Mateřské školy vytvářejí ŠVP, který se řídí principy RVP PV a který je přizpůsoben specifickým potřebám a možnostem dětí.
Metody a formy práce pedagogů:
RVP PV definuje organizační formy vzdělávání, které zahrnují skupinovou, individuální a hromadnou. Tyto formy jsou uplatňovány ve všech institucích pro předškolní vzdělávání. Navzájem tyto formy prolínají celým dnem, kdy probíhá vzdělávací proces.
-
Skupinová forma: Tato forma se zaměřuje na spolupráci a interakci dětí ve skupinách, což je klíčové pro rozvoj sociálních dovedností a spolupráce.
-
Individuální forma: Tato forma se zaměřuje na specifické potřeby jednotlivého dítěte, poskytuje mu možnost pracovat na úkolech podle vlastního tempa a podle jeho zájmu.
-
Hromadná forma: Tato forma se používá při různých akcích, jako jsou například kolektivní hry, představení nebo společné oslavy, což přispívá k socializaci dětí a vytváření společné atmosféry.
Aktuální trendy v oblasti organizace průběhu vzdělávání:
-
Cíle vzdělávání vycházejí především z pedagogické diagnostiky přítomných dětí.
-
Děti jsou seznámeny s cílem většiny činností.
-
Cíle vzdělávání jsou vhodně zvoleny.
-
Vzdělávání obsahuje…