dnes je 19.9.2025

Input:

Metody a formy pedagogické práce a deklarace jejich realizace v kontextu RVP PV

23.7.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

201
Metody a formy pedagogické práce a deklarace jejich realizace v kontextu RVP PV

Mgr. Lenka Polášková

Celá lekce je rozdělena do těchto částí:

  1. Klíčové změny v RVP PV
    • Terminologie.

    • Výstupy z učení.

    • Vzdělávací oblasti.

    • Vzdělávací strategie.

    • Osobnost učitelky MŠ.

  2. Evidence a deklarace vzdělávací práce
    • Obsahové požadavky deklarace vzdělávací práce.

    • Zápis doplňkových poznámek.

    • Deklarace a evidence dopoledního vzdělávacího bloku.

    • Deklarace a evidence odpoledního vzdělávacího bloku.

    • Zápis pobytu venku.

Klíčové změny v RVP PV

Terminologie

V revizi RVP PV došlo ke koncepčním změnám v oblasti terminologie, tyto změny je nutné zohlednit v klíčových strategických dokumentech i dokumentaci na úrovni školy a třídy. Změny terminologie musejí prolínat:

  • Školním vzdělávacím programem.

  • Třídním vzdělávacím programem, případně týdenními plány.

  • Zápisy v třídních knihách (deklarace realizovaných aktivit a činností).

  • Konceptem pedagogické diagnostiky.

Výstupy z učení

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) popisuje, co by dítě mělo na konci docházky do mateřské školy umět, znát a zvládat. Tomu říkáme výstupy z učení.
Tyto výstupy jsou rozděleny do pěti vzdělávacích oblastí a zároveň úzce souvisejí s rozvojem tzv. klíčových kompetencí – tedy základních dovedností důležitých pro další učení i život.

K čemu výstupy z učení slouží:

  • Učitelkám pomáhají při plánování a přípravě vzdělávacích činností.

  • Slouží k hodnocení – pomáhají sledovat a hodnotit, jak dítě ve svém rozvoji postupuje.

  • Podporují přechod do základní školy – pomáhají nastavit aktivity tak, aby byl pro dítě tento krok co nejplynulejší a úspěšný.

  • Rozvíjejí klíčové kompetence – jsou nástrojem, jak tyto důležité dovednosti u dítěte cíleně rozvíjet.

Vzdělávací oblasti

Vzdělávací oblasti v RVP PV:

  1. Biologická oblast: Rozvíjí poznání světa a přírody, zdraví a péči o tělo.
  2. Psychologická oblast: Rozvíjí osobnost, sociální inteligenci a sebevědomí.
  3. Interpersonální oblast: Rozvíjí komunikaci, spolupráci a vztahy s ostatními.
  4. Sociálně-kulturní oblast: Rozvíjí znalosti o společnosti, kultuře a tradicích.
  5. Environmentální oblast: Rozvíjí vztah k přírodě, odpovědnost za životní prostředí a udržitelný rozvoj.

Vzdělávací obsah v RVP PV je uspořádán do výše uvedených vzdělávacích oblastí, které jsou vzájemně propojeny a ovlivňují se. Všechny oblasti jsou zaměřeny na rozvoj klíčových kompetencí, dílčích výstupů a rozvoj osobnosti dítěte, založený na jeho individuálních možnostech.

Vzdělávací strategie

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) definuje vzdělávací strategie jako soubor metod a forem, které se používají k dosažení cílených výstupů a rozvoji dětí.

Aktuálně jsou preferovány tyto formy učení:

  • Prožitkové učení: Učí se prostřednictvím vlastních zkušeností, kdy děti experimentují, zkoušejí a odhalují věci, které se jim líbí.

  • Situační učení: Každodenní situace v mateřské škole se stávají příležitostí k učení, například při společných námětových hrách, čištění zubů nebo při hře na pískovišti.

  • Sociální učení: Učí se prostřednictvím vztahů a interakcí s vrstevníky a dospělými, například při společném hraní, výměně názorů a rozhovorech.

Preferované formy učení velmi účelně naplňují důležité aspekty konceptu realizace formativního hodnocení.

Další podstatné aspekty:

Školní vzdělávací program (ŠVP)

Mateřské školy vytvářejí ŠVP, který se řídí principy RVP PV a který je přizpůsoben specifickým potřebám a možnostem dětí.

Metody a formy práce pedagogů:

RVP PV definuje organizační formy vzdělávání, které zahrnují skupinovou, individuální a hromadnou. Tyto formy jsou uplatňovány ve všech institucích pro předškolní vzdělávání. Navzájem tyto formy prolínají celým dnem, kdy probíhá vzdělávací proces.

  • Skupinová forma: Tato forma se zaměřuje na spolupráci a interakci dětí ve skupinách, což je klíčové pro rozvoj sociálních dovedností a spolupráce.

  • Individuální forma: Tato forma se zaměřuje na specifické potřeby jednotlivého dítěte, poskytuje mu možnost pracovat na úkolech podle vlastního tempa a podle jeho zájmu.

  • Hromadná forma: Tato forma se používá při různých akcích, jako jsou například kolektivní hry, představení nebo společné oslavy, což přispívá k socializaci dětí a vytváření společné atmosféry. 

Aktuální trendy v oblasti organizace průběhu vzdělávání:

  • Cíle vzdělávání vycházejí především z pedagogické diagnostiky přítomných dětí.

  • Děti jsou seznámeny s cílem většiny činností.

  • Cíle vzdělávání jsou vhodně zvoleny.

  • Vzdělávání obsahuje

Nahrávám...
Nahrávám...