20.8 Hodnocení žáků s LMP – příklad konkrétního hodnocení
Mgr. Lenka Štefanová
Jedná se o žákyni devátého ročníku s diagnostikovaným LMP, masivní poruchou pozornosti a se sníženou schopností udržet vědomosti a dovednosti v paměti.
Při kompetentně sestaveném časovém a obsahovém plánu (jako součásti IVP) je obsah hodnoceného učiva a kompetencí rámcově víceméně daný. Vhodné formy hodnocení jsou obecně známé, zbývá tudíž jen vystihnout ten optimální okamžik konkrétního ohodnocení aktivit žákyně.
V kontextu s potřebou primárně motivačního hodnocení je žádoucí a rozumné hodnotit žákyni nejlépe ve fázi, kdy zvládá aktuálně zvládnuté učivo a stále je ještě schopna učivo udržet.
Jako příklad lze uvést konkrétní početní operaci, výpočet procentové části z celku.
Nehledě na skutečnost, že žákyně tuto početní operaci již v minulosti zvládla (klidně i přímo minulou vyučovací hodinu), začínáme většinou od začátku, protože ve většině případů žákyně opět již neví, jaký je správný postup při řešení.
Namotivujeme žákyni potenciálním využitím v běžném životě (zjistíme, kolik korun přesně ušetříme při slevě například 15 %) a představíme teoretický základ operace (procentovou část vypočítáme tak, že základ vydělíme stem, tím získáme procentovou část odpovídající jednomu procentu ze základu a tuto část následně vynásobíme požadovaným počtem procent).
První příklad žákyni názorně předvedeme, druhý a třetí zpravidla již zvládne s menší a menší dopomocí (přímou, nebo s pomocí návodných otázek či prvního kroku).
A zde nastává vhodný okamžik pro hodnocení, jelikož nyní zpravidla žákyně zvládne samostatně a s minimální chybovostí několik příkladů na tuto konkrétní operaci. Následně přichází fáze relativně prudkého a plynulého snížení pozornosti doprovázeného masivním nárůstem chybovosti.
Je nutné zařadit relaxační aktivity a změnit činnost. Časově se pohybujeme od úvodu po tento okamžik nejčastěji mezi 15 až 20 minutami, a to podle náročnosti konkrétní aktivity.
Další ukázkou možnosti pro hodnocení této žákyně je výkladový a pracovní list z přírodopisu, konkrétně na metamorfované horniny.
Žákyně se ve výkladové části seznámí s novou látkou a zároveň s její pomocí samostatně vypracuje odpovědi na zadání v části druhé. Následně je celá aktivita pedagogem zhodnocena a společně se žákyní v případě potřeby doplněna a opravena.
Příklad 1 – Výkladový a pracovní list
Přeměněné horniny
Přeměněné (metamorfované) horniny vznikají metamorfózou ( přeměnou ) magmatických (vyvřelých), sedimentárních (usazených) nebo starších metamorfovaných (přeměněných) hornin.
Metamorfóza je poměrně složitý…