dnes je 19.9.2025

Input:

Formativní hodnocení - základní metodika

25.7.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

401
Formativní hodnocení – základní metodika

Mgr. Lenka Polášková

Celá lekce je rozdělena do těchto částí:

  1. Koncept formativního hodnocení
    • Klima třídy.

    • Strategie formativního hodnocení.

    • Výhody formativního hodnocení.

  2. Komunikace ve třídě a formativní hodnocení
    • Komunikace v průběhu učení a poskytování zpětné vazby dítěti.

    • Česká školní inspekce a oblast komunikace.

Koncept formativního hodnocení

Klima třídy

Klima třídy vytváří velmi důležité faktory, které ovlivňují proces učení dětí. Nejen že ovlivňuje jejich motivaci, ale také celkovou atmosféru ve třídě, chování dětí a jejich vzájemnou interakci.

Dobré klima třídy poznáme podle toho, že jsou vztahy mezi pedagogem a dětmi založeny na vzájemném pochopení, úctě, respektu a vřelosti.

Naopak nepříznivé klima třídy je zřejmé v případech projevů negativismu, apatie, napětí, strachu a nedůvěry ze strany dětí.

Dobré klima přináší své výhody také učitelce mateřské školy. Má vhodné podmínky pro práci a eliminuje stres. To se odráží na celkovém obrazu třídy.

Jak může učitelka dobré klima podporovat:

  • Vytvářet dětem bezpečné prostředí.

  • Být důležitou součástí bezpečného prostředí.

  • Vytvářet prostor pro vzájemnou komunikaci s dětmi.

  • Poskytovat dětem pozitivní zpětnou vazbu.

  • Oceňovat jejich snahu v průběhu učení.

  • Řešit s klidem a konstruktivně konflikty mezi dětmi – být zárukou nestrannosti.

  • Nenálepkovat děti.

  • Zapojit děti do rozhodovacích procesů.

  • Vytvářet emoční pohodu.

Je zcela nezbytné, aby docházelo k využívání širšího spektra metod a forem práce a zcela prolínaly skupinové, individuální a frontální/hromadné činnosti a aktivity.

Ty by měly přinášet:

  • Dostatek prostoru pro volnou hru.

  • Dostatek prostoru pro pohybovou aktivitu.

  • Prostor pro řízené činnosti i spontánní činnosti.

  • Didaktiky promyšlené činnosti.

  • Rituály.

  • Řízené rozhovory.

  • Podnětné prostředí.

  • Pestrost vzdělávací nabídky.

  • Rozvoj jemné motoriky a hrubé motoriky.

  • Důraz na osobnostně-sociální aktivity a rozvoj individuálních schopností dítěte.

  • Realizaci vzdělávacích aktivit v interiéru i exteriéru (s přihlédnutím k mikroklimatickým podmínkám).

Využíváme možnosti realizace v exteriéru i

Nahrávám...
Nahrávám...