301
Formativní hodnocení a výzvy konceptu hodnocení v praxi mateřské školy
Mgr. Lenka Polášková
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
- Evaluace v mateřské škole
- Hodnocení v sumativní funkci
- Formativní hodnocení
NahoruEvaluace v mateřské škole
Koncept evaluace
Evaluace je koncept hodnocení mateřské školy. Jde o systematický a dlouhodobý proces. Vychází vždy ze specifických podmínek mateřské školy a neexistuje jednotná předloha, použitelná univerzálně. Jde o zásadní postupy mapující podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Proto této oblasti věnuje vždy pozornost při inspekční činnosti Česká školní inspekce.
Předmět evaluace:
Práce a činnosti, které s dětmi provádíme, reakce a chování dětí i celé skupiny, individuální rozvoj, relativní posun dítěte i celé skupiny, vývoj kvality pedagogické práce učitelek, věcné podmínky, životospráva, psychosociální podmínky, organizace řízení MŠ, personální pedagogické zajištění, spoluúčast rodičů.
Nástroje:
Zdroje informací:
-
portfolia dětí
-
systém pedagogické diagnostiky
-
formulář sebehodnocení pedagogického pracovníka
-
výsledky prezenční hospitační činnosti
-
kontrola zápisů v třídních knihách
-
hodnocení týdenních podtémat a měsíčních témat
-
výsledky individuálních konzultací s rodiči a zákonnými zástupci dětí
-
výsledky neanonymizovaných forem dotazníků pro účastníky výchovně-vzdělávacího procesu
-
komunikace v pedagogickém týmu
Typy evaluace:
- Vnitřní → realizace hodnocení uvnitř školy. Například třídními učitelkami.
- Vnější → realizace hodnocení externě. Například Českou školní inspekcí.
Obsah evaluace:
-
Vzdělávací proces → hodnocení týdenních plánů, měsíčních tematických celků, týdenních podtémat, vzdělávacích metod, výsledků vzdělávání dětí atd.
-
Podmínky vzdělávání → hodnocení připravenosti a podnětností prostředí; hodnocení komunikačních strategií učitelek atd.
-
Výsledky vzdělávání → hodnocení vzdělávacích pokroků dětí na úrovni kognitivní, emocionální, sociální a motorické.
Ukázka obsahu autoevaluace třídních učitelek
Analýza podnětného prostředí a komunikace
ČÁST A PODNĚTNOST PROSTŘEDÍ
ČÁST B VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE
ČÁST C KOMUNIKACE VE TŘÍDĚ