dnes je 19.9.2025

Input:

Formativní hodnocení a výzvy konceptu hodnocení v praxi mateřské školy

23.7.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

301
Formativní hodnocení a výzvy konceptu hodnocení v praxi mateřské školy

Mgr. Lenka Polášková

Celá lekce je rozdělena do těchto částí:

  1. Evaluace v mateřské škole
    • Koncept evaluace.

    • Ukázka obsahu autoevaluace třídních učitelek.

    • Praktická rovina zpracování evaluace MŠ.

  2. Hodnocení v sumativní funkci
    • Cíle sumativního hodnocení.

    • Metody sumativního hodnocení.

  3. Formativní hodnocení
    • Rozdíl mezi sumativním a formativním hodnocením.

    • Základní znaky realizace formativního hodnocení ve třídě.

Evaluace v mateřské škole

Koncept evaluace

Evaluace je koncept hodnocení mateřské školy. Jde o systematický a dlouhodobý proces. Vychází vždy ze specifických podmínek mateřské školy a neexistuje jednotná předloha, použitelná univerzálně. Jde o zásadní postupy mapující podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Proto této oblasti věnuje vždy pozornost při inspekční činnosti Česká školní inspekce.

Předmět evaluace:

Práce a činnosti, které s dětmi provádíme, reakce a chování dětí i celé skupiny, individuální rozvoj, relativní posun dítěte i celé skupiny, vývoj kvality pedagogické práce učitelek, věcné podmínky, životospráva, psychosociální podmínky, organizace řízení MŠ, personální pedagogické zajištění, spoluúčast rodičů.

Nástroje:

  • rozhovor

  • diskuze

  • pozorování

  • hospitační činnost, analýza výstupů dětí

  • pedagogické rady

Zdroje informací:

  • portfolia dětí

  • systém pedagogické diagnostiky

  • formulář sebehodnocení pedagogického pracovníka

  • výsledky prezenční hospitační činnosti

  • kontrola zápisů v třídních knihách

  • hodnocení týdenních podtémat a měsíčních témat

  • výsledky individuálních konzultací s rodiči a zákonnými zástupci dětí

  • výsledky neanonymizovaných forem dotazníků pro účastníky výchovně-vzdělávacího procesu

  • komunikace v pedagogickém týmu

Typy evaluace:

  1. Vnitřní → realizace hodnocení uvnitř školy. Například třídními učitelkami.
  2. Vnější → realizace hodnocení externě. Například Českou školní inspekcí.

Obsah evaluace:

  • Vzdělávací proces → hodnocení týdenních plánů, měsíčních tematických celků, týdenních podtémat, vzdělávacích metod, výsledků vzdělávání dětí atd.

  • Podmínky vzdělávání → hodnocení připravenosti a podnětností prostředí; hodnocení komunikačních strategií učitelek atd.

  • Výsledky vzdělávání → hodnocení vzdělávacích pokroků dětí na úrovni kognitivní, emocionální, sociální a motorické.

Ukázka obsahu autoevaluace třídních učitelek

Analýza podnětného prostředí a komunikace

ČÁST A PODNĚTNOST PROSTŘEDÍ

 
ANO SPÍŠE ANO NE SPÍŠE NE PROSTOR KE ZLEPŠENÍ
Prostředí je připraveno tak, aby podněcovalo děti k experimentu a badatelské aktivitě.                                                                           
Uspořádání třídy zohledňuje věk dětí.                                                                           
Materiálu je dostatek.                                                                           
Děti mají k materiálu přístup.                                                                           
Dětí vědí, kde najít pomůcky a materiál.                                                                           
Děti vědí, kde uložit či uschovat nedokončenou práci.                                                                           
Dětí vědí, kde vystavit dokončenou práci.                                                                           
Učitelky věnují pozornost, vystavení výstupů v úrovni dětských očí.                                                                           
Ve třídě jsou nastavena pravidla.                                                                           
Pravidla jsou viditelná a dětem srozumitelná.                                                                           
Formulace pravidel je pozitivní.                                                                           
Učitelky věnují pozornost motivaci a získání pocitu úspěchu každého dítěte.                                                                           
Učitelky používají didaktické pomůcky, které stimulují smyslové preference (zrak, sluch, hmat).                                                                           
Pracovní listy jsou využívány jako doplňující prostředek. Nejsou preferovány jako hlavní prostředek.                                                                           


ČÁST B VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE

Děti mají možnost výběru aktivity nebo činnosti.                                                                           
Děti vědí, na čem a jak pracovat – znají postup a cíl.                                                                           
Děti mají možnost volby zpracování úkolu.                                                                           
Nabízené činnosti podporují práci v tandemu, menší skupince nebo individuálně.                                                                           
Činnosti zohledňují využitelnost v praktickém životě.                                                                           
Učitelka podporuje dítě v samostatném řešení úkolu nebo splnění cíle – nepředkládá řešení.                                                                           
Učitelka užívá různého spektra vzdělávacích strategií.                                                                           
Učitelka pokládá dětem otevřené otázky.                                                                           
Děti jsou vedeny k nezávislosti a samostatnosti.                                                                           
Děti jsou oceňovány za snahu, nikoliv pouze za výsledek.                                                                           
Dítě je oceňováno za snahu navrhnout řešení, postup.                                                                           
Děti jsou motivovány ke kooperaci při hledání řešení.                                                                           


ČÁST C KOMUNIKACE VE TŘÍDĚ

Dítě je učitelkou přijímáno i se svými "nedostatky".                                                                           
Dítě je povzbuzováno, oceňováno.                                                                           
Učitelka děti nenálepkuje.                                                                           
Učitelka nemá vůči dětem předsudky.                                                                           
Děti jsou povzbuzovány hovořit o svých pocitech emocích (adekvátně věku).                                                                           
Dítě má příležitost opravit chybu. Chyba není učitelkou vnímána negativně.                                                                           
Učitelky oceňují děti popisným jazykem.                                                                           
Učitelka poskytuje zpětnou vazbu rodiči dítěte popisným jazykem.                                                                           
Nahrávám...
Nahrávám...