Dotaz:
Dobrý den,
musíme dětem s odlišným mateřským jazykem (OMJ) vypracovat plán pedagogické podpory (PLPP)?
Odpověď:
V případě vzdělávání cizinců je mateřská škola povinna zřídit skupinu pro jazykovou přípravu. Povinnost jí ukládá vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Povinnost je dána v případě, že mateřská škola má 4 a více dětí – cizinců, pro které je předškolní vzdělávání povinné. Vyhláška hovoří pouze o dětech – cizincích, pro které je předškolní vzdělávání povinné. Nikoli o všech dětech s OMJ nebo o dětech cizincích, pro které není předškolní vzdělávání povinné.
Cílem skupin je zajistit plynulý přechod dětí – cizinců do základního vzdělávání.
Ve skupině je maximálně 8 dětí – cizinců, pro které je předškolní vzdělávání povinné.
Pokud však ředitel MŠ posoudí, že i pro jiné dítě by bylo zařazení do skupiny vhodné, může tak učinit (i nad maximální počet 8 dětí), ale nesmí to být na újmu kvality jazykové přípravy.
Pro děti je vzdělávání ve skupinách bezplatné. Mateřské škole bude navýšeno PHmax. (Jedna skupina pro jazykovou přípravu = navýšení PHmax o 1 hodinu.) Neznamená to, že vzdělávání v rámci skupiny pro jazykovou přípravu musí trvat hodinu v kuse. Naopak se doporučuje, aby tato hodina byla rozdělena do více bloků v průběhu týdne.
Podpůrným metodickým materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání. Tentzo materiál je k dohledání na webových stránkách MŠMT. Určuje úroveň toho, co by dítě mělo zvládnout před vstupem do ZŠ, aby mu stačila podpora učitele v rámci běžné třídy.
Skupiny pro jazykovou přípravu NENAHRAZUJÍ poskytování podpůrných opatřeních.
Jednoduše řečeno účelem skupin pro jazykovou přípravu je zlepšit znalost českého jazyka. Účelem skupin není kompenzovat obtíže, které jsou důsledkem zdravotního stavu, kulturního prostřední nebo jiných životních podmínek dítěte. Toto je naopak účelem podpůrných opatření.
Podpůrná opatření jsou poskytována všem dětem, které to “potřebují”. (Skupiny pro jazykovou přípravu jsou pouze pro děti – cizince v povinném předškolním vzdělávání.)
Dítěti – cizinci mohou být poskytovány podpůrná opatření a zároveň jazyková příprava ve skupinách pro jazykovou přípravu cizinců.
- 1. stupeň Po: děti s pokročilou úrovní češtiny, které potřebují podporu v hlubším jazykovém rozvoji. PO prvního stupně slouží ke kompenzaci mírných obtíží při naplňování očekávaných výstupů…