101
Česká školní inspekce a vzdělávací strategie
Mgr. Lenka Polášková
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
- Česká školní inspekce v kontextu kontrolní činnosti
- Česká školní inspekce a vzdělávací strategie
- Prezenční inspekční činnost v mateřské škole
NahoruČeská školní inspekce v kontextu kontrolní činnosti
Základní rámec funkce České školní inspekce
Česká školní inspekce je samostatným, nezávislým úřadem České republiky, hodnotitelem počátečního vzdělávání, jeho kvality, ale také efektivity, obvykle se profilující do výsledků vzdělávání. Pravidelné hodnocení vzdělávací soustavy v České republice probíhá na základě plánů a úkolů hlavní činnosti pro konkrétní školní rok. Svou činností Česká školní inspekce zajišťuje, ale také hodnotí podmínky vzdělávání, jeho průběh a již zmiňované výsledky. Ty se například v případě základních škol profilují do sumativních (souhrnné, finální) forem hodnocení a klasifikace. V případě mateřských v podstatě do celého systému evaluační a autoevaluační (sebehodnotící) činnosti. Naprosto klíčové jsou v tomto případě školní vzdělávací programy, které spadají do kategorie školního kurikula, zatímco například Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání spadá do kategorie kurikula na státní úrovni.
Podněty, lhůty, výstupy
Stížnost může podat každá osoba. Zahrnuty jsou taktéž osoby nezletilé. Za stížnost se považuje takové podání, kterým se stěžovatel domáhá ochrany svých práv a požaduje nápravu. Stížnost je možno zaslat prostřednictvím pošty, e-mailové korespondence, nebo telefonicky. Zde je však nutno podotknout, že telefonické podání je problematické, protože zde není možno obsah sdělení žádným způsobem doložit. Česká školní inspekce neposuzuje stížnosti na základě názvu či nadpisu, ale na základě obsahu. Prošetřeny jsou všechny podněty.
Příklady stížností, které spadají do kompetence České školní inspekce:
- Komunikace mezi zákonnými zástupci dětí, žáků a studentů.
- Hodnocení výsledků vzdělávání, obvykle klasifikace.
- Oblast zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů.
- Oblast koncepce školních vzdělávacích programů.
- Oblast vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
Příklady stížností, které nespadají do kompetence České školní inspekce:
- Oblast pracovněprávních vztahů, například (ne)oprávněnost výpovědi z pracovního poměru → spadá do kompetence civilních žalob u soudu.
- Oblast nedostatků v oblasti hygieny a stravování ve škole → spadá do kompetence orgánu ochrany veřejného zdraví v působnosti příslušné krajské hygienické stanice.
- Oblast neadekvátního nakládání s osobními údaji dětí, žáků, studentů nebo zaměstnanců školy → spadá do působnosti Úřadu na ochranu osobních údajů.
Ukázka obsahového uspořádání písemného podnětu na Českou školní inspekci:
Česká školní inspekce
[Adresa inspektorátu]
Stěžovatel:
Jméno a příjmení: [Jméno a příjmení]
Adresa: [Adresa]
E-mail: [E-mail]
Telefon: [Telefon]
Identifikační údaje školy, vůči které je podán podnět:
Název školy: [Název školy]
Adresa školy: [Adresa školy]
Jméno ředitele/ředitelky školy:
[Jméno osoby]
Vyjádření k podnětu:
Například: Domnívám se, že došlo k porušení zákona / prováděcího předpisu [specifikovat zákon nebo předpis]. Konkrétně jde o [stručně a přesně popsat situaci, kdy došlo k porušení].
Fakta a důvody:
Například: [Specifikovat fakta a důvody, proč se stěžovatel domnívá, že došlo k porušení]
[Uvést konkrétní příklady, které podpoří stěžovatelův nárok]
Očekávání stěžovatele:
[Popsat, co stěžovatel požaduje]
S pozdravem,
[Jméno a příjmení]
[Datum]
Zákonná lhůta pro vyřízení ze strany České školní inspekce je 30 kalendářních dnů.
Inspekční tým je povinen seznámit alespoň deset pracovních dnů před zahájením inspekční činnosti ředitele školy s předmětem inspekční činnosti, termínem zahájení inspekční činnosti na místě a předpokládaným termínem jejího ukončení, s časovým plánem, se seznamem požadované dokumentace školy, s požadavky na zajištění inspekční činnosti a s dalšími okolnostmi, které jsou významné z hlediska provedení inspekční činnosti a získání objektivních výsledků (např. technické a prostorové zabezpečení). Oznámení o inspekční činnosti probíhá formou oznamovacího dopisu. Ve výjimečných případech (zejména pokud by byl předchozím oznámením zmařen účel inspekční činnosti) se oznámení o zahájení inspekční činnosti nezasílá a škola, resp. odpovědná osoba je seznámena s relevantními informacemi o inspekční činnosti až při samotném zahájení inspekční činnosti na místě.
Výstupy z inspekční činnosti:
Inspekční zpráva
Inspekční zpráva České školní inspekce obsahuje hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v dané škole nebo školském zařízení. Dále v ní najdete jména, příjmení a podpisy inspektorů a kontrolních pracovníků, kteří se inspekce zúčastnili. Zpráva také obsahuje závěry a doporučení pro zlepšení vzdělávacího procesu.
V obsahu nalezneme:
-
Hodnocení vzdělávání → zpráva obsahuje hodnocení kvality vzdělávání včetně podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.
-
Jména a podpisy členů inspekčního týmu.
-
Popis průběhu inspekční činnosti → zpráva popisuje průběh šetření na místě.
-
Popis podmínek a průběhu vzdělávání.
-
Stanoviska → kontrolovaná škola nebo školské zařízení má možnost podat připomínky k obsahu inspekční zprávy a inspekční tým vypracuje k těmto připomínkám stanovisko.
-
Silné stránky školy.
-
Zjištěné nedostatky.
-
Doporučení pro zlepšení.
Protokol o kontrole
Protokol o kontrole České školní inspekce obsahuje podrobnosti o předmětu kontroly, zjištěních, doporučeních a závěrech. Může zahrnovat i informace o porušeních právních předpisů, nedostatcích v provozu nebo doporučení ke zlepšení. V předmětu se uvádí konkrétní oblast realizované kontroly, například zařízení školního stravování, oblast bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků, studentů apod.
Tematická zpráva
Česká školní inspekce vydává také tematické zprávy, které se zaměřují na konkrétní oblasti vzdělávání, např. kvalitu výuky cizích jazyků v podmínkách dané mateřské školy.
NahoruČeská školní inspekce a vzdělávací strategie
Aktuální preference v oblasti vzdělávacích strategií
Česká školní inspekce popisuje vzdělávací strategie jako společné postupy na úrovni školy, uplatňované ve výuce i mimo výuku, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence dětí.
Aktuálně preferované přístupy ve vzdělávacích strategiích mateřských škol:
Typy učení:
- prožitkové;
- kooperativní;
- sociální;
Metody vzdělávací práce:
- hromadné/frontální;
- skupinové;
- …