501
Rozvoj pedagogických dovedností v oblasti komunikačních strategií
Bc. Lenka Polášková
NahoruRozvoj pedagogických dovedností v oblasti komunikačních strategií
S pojmem „komunikační strategie” se v současné době můžeme setkat převážně v oblasti marketingu, obchodu a služeb. Své místo však nachází také v oblasti školství. Vedoucí pracovník, dnes neznamená „pouze” výborný učitel a vychovatel, ale také přinejmenším dobrý manažer, protože také oblast preprimárního školství žádá znalosti v oblasti propagace a rozvoje školy.
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
1. Komunikační prostředí mateřské školy
-
Úvod do problematiky
-
PR mateřské školy
-
Interaktivní komunikace
2. Komunikační strategie v pedagogické praxi
NahoruKomunikační prostředí mateřské školy
a) Úvod do problematiky
Komunikační strategie se stávají nedílnou součástí našeho života. Verbálně i neverbálně komunikujeme se svým okolím. V rámci termínu komunikační strategie se můžeme setkat také s označením „marketingová a komunikační strategie”. Špičky v oblasti manažerských dovedností jsou si dnes vědomy zásadní role komunikační strategie v rámci firem. Pouze firma s dokonalým systémem komunikačních strategií se může stát úspěšnou. Problematika komunikačních strategií dnes již však nezasahuje pouze do oblasti firem a obchodu, ale také do oblasti školství. Zvyšují se nároky na obecný rozvoj předškolních zařízení a i zde se setkáváme s dalším okruhem komunikačních strategií. Jedná se zejména o strategie zaměřené na komunikaci mezi pedagogem, dítětem a rodičem.
Definice marketingu: Philip Kotler definuje marketing, který s komunikačními strategiemi úzce souvisí, jako společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím jedinci, ale také skupiny uspokojují své potřeby a přání. Vznik a plánování marketingu je určen dle několika na sebe navazujících kroků ( Cooper, J.; Lane. P.;1999):
-
Koncepce marketingové strategie → firma, v našem případě škola, by se měla snažit porozumět požadavkům rodičů a široké veřejnosti;
-
Marketingový mix → produkt – cena – distribuce (možnosti definování oblasti propagace školy, výrobků, vzdělávacích aktivit apod.);
-
Marketingový plánovací proces → podrobný přehled a plán aktivit, které budou směřovat ke stanovenému cíli. Prioritně se může jednat nejen o prodej například výrobků dětí, ale také o cílenou propagaci školy;
-
Marketingové nástroje → techniky, nástroje, které slouží k plánování a rozhodování;
Situace: Pedagogická porada
Učitelka MŠ: „Paní ředitelko, na konci školního roku se potýkáme s řadou materiálů, které děti za celý školní rok vytvořily, co s tím?”
Ředitelka MŠ: „A tak já nevím, Janičko, nechám to na vašem rozhodnutí. Dejte to děckám domů, nebo, kdo to nebude chtít, tak to hoďte do popelnice, hlavně ať s tím není moc starostí!”
Učitelka MŠ: „Paní ředitelko, na konci školního roku se potýkáme s řadou materiálů, které děti za celý školní rok vytvořily, co s tím?”
Ředitelka MŠ: „Děkuji za zajímavý podnět, Jano. Navrhuji po celý školní rok dětské práce shromažďovat a vytvořit ucelený systém portfolií, ze kterého budeme moci čerpat, pro případy soutěží, například v oblasti dětského výtvarného projevu. Myslím, že zajímavé by mohlo být také…