101
Klíčové kompetence učitelky mateřské školy
Bc. Lenka Polášková
NahoruKlíčové kompetence učitelky mateřské školy
Předškolní zařízení patří mezi významné instituce, které se podílejí na výchově a vzdělávání dětí. Přední odborníci z oblasti pedagogiky a psychologie považují období předškolního věku za klíčové. Celkový vývoj ve společnosti ovlivňuje také v mateřských školách nastavení vztahů a komunikaci mezi rodiči, pedagogy a pedagogickými týmy škol. Aktuálně ve společnosti zaznamenáváme odchýlení norem, a to zejména vlivem nedostatku funkcí rodin, zvyšování ekonomických nároků na rodiny, obecně krize hodnot ve společnosti, negativního výkladu svobody a ztráty přirozených bariér ve výchově dětí. Tyto faktory nesporně ovlivňují celkové klima škol. Zvyšuje se také tlak na obecný rozvoj předškolních zařízení.
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
1. Obecná povaha pedagogických kompetencí v mateřské škole
-
Požadavky na oblasti rozvoje předškolních zařízení
-
Klíčové oblasti pedagogických dovedností
-
Sociálně psychologická povaha pedagogických dovedností
-
Motivace v práci
2. Klíčové kompetence vedoucího pracovníka
-
Manažer a řízení
-
Typologie vedoucích pracovníků
-
Vedoucí pracovník a kompetence
-
Vedoucí pracovník a sebereflexe
Obecná povaha pedagogických kompetencí v mateřské škole
Bc. Lenka Polášková
1.5.2015
NahoruObecná povaha pedagogických kompetencí v mateřské škole
a) Požadavky na oblasti rozvoje předškolních zařízení
Příklady požadavků na oblasti rozvoje předškolních zařízení:
-
kvalifikovaný, pedagogický tým
-
rozšiřování nabídky zájmových aktivit pro děti
-
integrace cizích jazyků do výchovně – vzdělávacího procesu mateřské školy
-
požadavky na alternativní metody a formy práce s dětmi
-
kladný přístup k alternativním pedagogikám
-
schopnost vytvářet projekty mezinárodního charakteru
-
rozšiřování nabídky mimoškolních aktivit
-
podpora inkluzivního vzdělávání
-
profesionální prezentace škol na veřejnosti
-
otevřená komunikace s rodiči
-
příklady „dobré praxe”
Mimo jiné proto, patří v současné době výkon profese pedagoga mateřské školy mezi profese náročné a vysoce zátěžové. Zejména s přihlédnutím na požadavky v oblastech vědomostí, dovedností a celkově schopností učitele. V praxi se setkáváme s celou řadou zátěžových situací, se kterými by si měl umět pedagog – profesionál poradit.
Příklady:
-
specifická zátěž často ryze ženského kolektivu
-
požadavky na multikulturní integraci
-
různorodost kolektivu dětí
-
problematická komunikace s rodiči
-
požadavky na výkon profese z hlediska kvalifikačních předpokladů
-
další vzdělávání pedagogů
-
požadavky na individuální přístup
-
vysoké počty dětí ve třídách
-
nedostatek finančních prostředků na specializované pomůcky
b) Klíčové oblasti pedagogických dovedností
Proto by každý pedagog měl vždy mít na vysoké úrovni tři klíčové oblasti – povahy pedagogických dovedností:
1. Aktivitu
-
obecně chování na veřejnosti → pozitivní x negativní x autoritářské x apatické x impulzivní x perfekcionistické x asertivní.
-
vztah k dětem → aktivní x pasivní x rezignující x individuální.
-
zapojení do obecného rozvoje školy → aktivní x pasivní x apatické.
-
průběžné vzdělávání v oblastech vycházejících z požadavků pedagogické praxe → aktivní x pasivní x apatické.
A: Učitelka MŠ (pedagogická porada): „Paní ředitelko, rády bychom zakoupily do školy interaktivní tabuli.”
B: Ředitelka MŠ: „Zuzanko, co by s ní děti asi tak dělaly, když neumí číst a psát? Je to zbytečné. Co máte dál?”
A: Učitelka MŠ: Mlčí. Po pedagogické poradě je však rozčílená.
A: Učitelka MŠ (pedagogická porada): „Paní ředitelko, rády bychom zakoupily do školy interaktivní tabuli.”
B: Ředitelka MŠ: Zuzanko, co by s ní děti tak dělaly, když neumí číst a psát? Je to zbytečné. Co máte dál?
A: Učitelka MŠ: „Samozřejmě, chápeme váš postoj, paní ředitelko, obecně toto povědomí panuje. Rády bychom vás s kolegyněmi seznámily s výsledky studie o využitelnosti interaktivní tabule v mateřských školách, které ji již využívají. Bylo by možné si na toto téma udělat schůzku a o detailech si pohovořit….?”
B: Ředitelka MŠ: „To je zajímavá informace, děkuji za inspiraci, v závěru porady si dohodneme možný termín.”
2. Znalosti
-
poznatky týkající se oblasti předškolní pedagogiky;
-
poznatky týkající psychologie (zejména oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie);
-
znalost kurikula;
-
znalost vhodných výchovných postupů;
-
znalost faktorů, které mohou ovlivňovat výsledek výchovného působení;
A: Ředitelka MŠ: „Lucie, u Daniela Chovance mají rodiče podezření na ADHD, prosím, připravte jim zprávu pro vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Požadavky na termín vám upřesní rodiče.
B: Učitelka MŠ (absolventka): „Proč já, paní ředitelko? To jsme ve škole nebrali, ať to udělá Lída!”
A: Ředitelka MŠ: „Lucie u Daniela Chovance mají rodiče podezření na ADHD, prosím, připravte jim zprávu pro vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně.”
B: Učitelka MŠ (absolventka): „Proč já, paní ředitelko? To jsme ve škole nebrali, ať to udělá Lída!”
A: Ředitelka MŠ: „Myslím, že by bylo naopak přínosné, abyste zprávu připravila vy. Bude to užitečné pro vaši praxi v budoucnu. Pokud si nejste jistá, požádejte některou ze zkušenějších kolegyň o konzultaci, určitě vám rády pomohou. Koneckonců, každý z nás někdy začínal…”
B: Učitelka MŠ: „Dobře paní ředitelko, pokusím se zvládnout to nejprve sama a výslednou zprávu budu konzultovat před předáním rodičům s Lídou.”
3. Rozhodování
-
celkově schopnost pružného rozhodování v problémových situacích.
-
schopnost rozhodování v rámci plánování a přípravy.
-
schopnost rozhodování v přímé pedagogické…