1.2
Zřízení mateřské školy státními a nestátními subjekty
Mgr. Lenka Polášková
V současné době se můžeme setkat s několika možnostmi zajištění výchovy, vzdělávání a péče o děti, ve věku 3–7 let (zde zejména zařízení předškolní výchovy a vzdělávání). Nejde o zařízení, která by spadala souhrnně do gesce Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Například oblast péče o děti, zahrnující zejména péči o děti do 3 let, je v kompetenci Ministerstva práce a sociálních věcí (například Dětské skupiny; Mikrojesle; apod.). Příspěvek mapuje všechny relevantní možnosti organizačních struktur a povinností při zřízení školy.
NahoruTerminologie v oblasti výchovy, vzdělávání a péče
Na úvod je nutné si uvědomit, že zákon nezná pojem “firemní školka“, či “mini školka“. Zařízení, které lze považovat za mateřskou školu, je takové, které odpovídá požadavkům, vyplývajícím ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). V případě individuálních zřizovatelů škol a spolků se poměrně často setkávám s dotazem, jaké jsou jejich povinnosti v oblasti dokumentace školy, školní matriky a financí. Jednoduše řečeno. Naprosto stejné, jako v případě zřizovatele školy, v podobě města, obce, svazku obcí či ministerstva. Jestliže zařízení soukromého zřizovatele či spolku požaduje dotace na zajištění provozu, ze státního rozpočtu. Musí deklarovat podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, na totožné úrovni. Toto se samozřejmě týká také oblasti pedagogického procesu, pedagogické kvalifikace zaměstnanců školy, oblasti hygieny a stravování, bezpečnosti, požární ochrany a provozně – technických podmínek.
Tedy výjimka, která by členila požadavky dle zřizovatele školy, není stanovena.
Každé zařízení v rejstříku škol a školských zařízení Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy spadá do kontrolní činnosti České školní inspekce.
Soukromá škola tedy nevzniká zápisem do rejstříku škol a školských zařízení, ale vzniká jejím zřízením (založením) zřizovatelem (zakladatelem) a zapsáním do příslušného rejstříku.
Pokud se vznikající škola rozhodne, že chce být zapsaná v rejstříku škol, vyplývají jí z toho jak určité povinnosti, tak i výhody ve formě finančních dotací, které dosahují až stoprocentního pokrytí. Ovšem zápis do rejstříku škol a školských zařízení je spojeno s náročnou, administrativní zátěží. Na zápis nové školy do rejstříku škol a školských zařízení není automatický nárok. Vliv na zápis nových subjektů mají strategické dokumenty vzdělávací politiky České republiky i preference jednotlivých krajů, které se mohou lišit. Zápis do rejstříku je samostatný proces, žadatelé jsou o jeho průběhu správního řízení i výsledcích informování a rozhodnutí musí být vždy odůvodněno.
Žádost o zápis školy do rejstříku škol a školských zařízení pro následující školní rok se podává u krajského úřadu příslušného podle sídla právnické osoby, která bude činnost školy nebo školského zařízení vykonávat, do 30. září.
Orgán, který vede rejstřík škol a školských zařízení, může ve výjimečných případech hodných zvláštního zřetele prominout zmeškání tohoto termínu nebo rozhodnout o dřívější účinnosti zápisu školy a/nebo školského zařízení do rejstříku. V takovém případě je třeba uvést návrh termínu účinnosti zápisu do rejstříku škol a školských zařízení tak, aby v době od podání žádosti do navrhované účinnosti mohlo proběhnout řádné správní řízení zakončené pravomocným rozhodnutím (při navržení termínu účinnosti je třeba vzít v úvahu nejen délku správního řízení 5–90 dnů - do vydání rozhodnutí, ale i lhůty nutné k nabytí právní moci rozhodnutí - nutná doba pro doručení rozhodnutí a také 15 denní odvolací lhůta.)
Účastníkem řízení ve věcech rejstříku škol a školských zařízení je navrhovatel; v případě školské právnické osoby a příspěvkové organizace také jejich zřizovatel. Navrhovatelem je právnická osoba, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení; v případě příspěvkové organizace může být navrhovatelem také její zřizovatel. Pokud je navrhovatelem příspěvková organizace, je součástí návrhu souhlas jejího zřizovatele. Pokud právnická osoba, která bude vykonávat činnost školy nebo školského zařízení, dosud nevznikla, je navrhovatelem její zřizovatel, zakladatel či jiná osoba, která je v souladu s právními předpisy oprávněna jednat za právnickou osobu do jejího vzniku. Pokud právnická osoba, která bude vykonávat činnost škol a/nebo školských zařízení, dosud nevznikla, je navrhovatelem její zřizovatel, zakladatel či jiná osoba, která je v souladu s právními předpisy oprávněna jednat za právnickou osobu do jejího vzniku.
NahoruZaložení (zřízení) nové školy
Založení (zřízení) nové školy (školského zařízení) se skládá ze dvou fází:
- Ustavení a vznik právnické osoby
- Zápis školy, jejíž činnost bude tato právnická osoba vykonávat, do školského rejstříku
Zřizovatele škol a školských zařízení lze rozdělit do dvou kategorií, a to na tzv. veřejné zřizovatele, jejichž postavení je upraveno právními předpisy veřejného práva (jedná se o stát, kraj, obec a dobrovolný svazek obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství), a tzv. neveřejné zřizovatele (jedná se o registrované církve a náboženské společnosti, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, ostatní právnické osoby a fyzické osoby).
Odpovídající právní formu školy / školského zařízení podle kategorie zřizovatele stanoví § 8 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "školský zákon").
Veřejní zřizovatelé zřizují školu zpravidla v právní formě příspěvkové organizace nebo školské právnické osoby.
Tzv. neveřejní zřizovatelé mohou školy a školská zařízení zřizovat v právní formě školské právnické osoby podle školského zákona nebo v právní formě jiné právnické osoby podle zvláštních právních předpisů, jejichž předmětem činnosti je poskytování vzdělávání nebo školských služeb podle školského zákona. Neveřejné zřizovatelé nejčastěji využívají právní formy společností s ručením omezeným, školské právnické osoby.
NahoruUstavení právnické osoby
Právnickou osobu lze ustavit zakladatelským právním jednáním, zákonem, rozhodnutím orgánu veřejné moci, popřípadě jiným způsobem, který stanoví zvláštní právní předpis. Právnická osoba skutečně vzniká až dnem zápisu do veřejného rejstříku (obchodního rejstříku, nebo rejstříku školských právnických osob). Zápis do veřejného rejstříku a zápis do rejstříku škol a školských zařízení probíhá souběžně. Dle ust. § 3 odst. 3 písm. t) zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, výchova a vzdělávání ve školách, předškolních a školských zařízeních zařazených do rejstříku škol a školských zařízení není živností. Předmětem podnikání bude výchova a vzdělávání ve školách, předškolních a školských zařízeních (konkrétně např. provozování a činnost soukromé mateřské školy). Název právnické osoby musí vycházet z ust. § 8a zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Nejčastější formy právnické osoby:
Příspěvkové organizace
Úpravu uvedené právní formy pro územní samosprávné celky (kraje a obce) obsahuje ust. § 27 až 37b zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Příspěvková organizace se zřizuje pro takové činnosti v působnosti zřizovatele, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní osobnost.
Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu, která musí obsahovat:
-
úplný název zřizovatele, je-li jím obec, uvede se také její zařazení do okresu,
-
název, sídlo příspěvkové organizace a její identifikační číslo osoby poskytnuté správcem základního registru osob; název musí vylučovat možnost záměny s názvy jiných příspěvkových organizací,
-
vymezení hlavního účelu a tomu odpovídajícího předmětu činnosti, d) označení statutárních orgánů a způsob, jakým vystupují jménem organizace,
-
vymezení majetku ve vlastnictví zřizovatele, který se příspěvkové organizaci předává k hospodaření (dále jen "svěřený majetek"),
-
vymezení práv, která organizaci umožní, aby se svěřeným majetkem mohla plnit hlavní účel, k němuž byla zřízena; zejména se uvedou práva a povinnosti spojené s jeho plným efektivním a ekonomicky účelným využitím, s péčí o jeho ochranu, rozvoj a zvelebení, podmínky pro jeho případnou další investiční výstavbu, dále pravidla pro výrobu a prodej zboží, pokud jsou předmětem činnosti organizace, práva a povinnosti spojená s případným pronajímáním svěřeného majetku jiným subjektům a podobně,
-
okruhy doplňkové činnosti navazující na hlavní účel příspěvkové organizace, kterou jí zřizovatel povolí k tomu, aby mohla lépe využívat všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců; tato činnost nesmí narušovat plnění hlavního účelu organizace a sleduje se odděleně,
-
vymezení doby, na kterou je organizace zřízena.
Příspěvková organizace jako mateřská škola poskytuje předškolní vzdělávání dětem; její činnost se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zejména pak ustanoveními Části druhé a prováděcími předpisy ke školskému zákonu.
Příspěvková organizace jako mateřská škola poskytuje předškolní vzdělávání dětem se zdravotním postižením; její činnost se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zejména pak ustanoveními § 16 a části druhé a prováděcími předpisy ke školskému zákonu.
Příspěvková organizace jako mateřská škola poskytuje předškolní vzdělávání dětem se zdravotním postižením a se zdravotním znevýhodněním; její činnost se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zejména pak ustanoveními § 16 a části druhé a prováděcími předpisy ke školskému zákonu.
Příspěvková…