Pravicoví poslanci naopak neprosadili možnost domácího vzdělávání starších...
13. února 2015
Sněmovna schválila školskou novelu, v níž upravila pravidla vzdělávání žáků s postižením. Spornou pasáž o jejich diagnostice dnes z vládní předlohy vyškrtla. Odmítla také zavést registr pedagogických pracovníků, o který téměř do poslední chvíle usiloval ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).
Pravicoví poslanci naopak neprosadili možnost domácího vzdělávání starších žáků, přestože to doporučoval také sněmovní školský výbor. Vládní koalice, která má v dolní komoře většinu, se na tom ale podle předsedy poslanců KDU-ČSL Jiřího Miholy neshodla a řešit by to měla až další novela. Domácí vzdělávání tak zůstává povoleno jen do konce 5. třídy základní školy.
Chládek se netají svým nesouhlasem s rozšířením domácího vzdělávání. Podle něj může být zneužito extrémními světonázory. "Podobný názor je i v některých státech zahraničí, kde i kvůli některým skupinám toto domácí vzdělávání na druhém stupni nemají," uvedl ministr na tiskové konferenci. Svůj postoj ale nepodložil žádnými konkrétními fakty. Po zavedení domácího vzdělávání na druhém stupni by podle Chládka "byl jen krůček pro navržení zrušit povinnou školní docházku".
Nynější novela, kterou dostane k projednání Senát, mění přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Pro jejich integraci do hlavního vzdělávacího proudu se stanou základem podpůrná opatření, která žáci potřebují. Mezi tato opatření patří použití speciálních učebnic, individuálních vzdělávacích plánů, využívání asistentů pedagoga nebo tlumočníků do znakové řeči s odpovídajícím vzděláním či vytváření studijních…