3.2.5.2
Řízení výkonu pedagogických pracovníků
Mgr. Lenka Polášková
Řízení pracovního výkonu managementu školy umožňuje porovnávat dosahovaní očekávaných výkonů a výsledků. Principem existence každé organizace je podle Petříkové, Janků a Hofbruckerové (2020) dosahovaní určitého profitu, přičemž se nemusí jednat primárně o profit finanční. V segmentu školství se v rovině profitů pohybujeme v mnoha proměnných, které jsou pro každou organizaci specifické. Často si přirozený vývoj ve společnosti, v lokalitě, ve které se škola nachází, nebo v organizaci samotné žádá pružnou reakci.
Prvky, které mohou napomoci v praxi školy jako nástroj optimalizace řídících procesů:
-
Management školy konkrétně definuje očekávaní v oblasti výkonu zaměstnanců, existují konkrétní dokumenty, které definují kroky potřebné k dosažení očekávaných cílů.
-
S týmem pedagogů management školy systematicky pracuje, na úrovni leadershipu.
-
Lidé v organizaci přesně vědí, co se od nich očekává.
-
Práce v organizaci je nastavena takovým způsobem, aby odpovídala kvalifikaci a schopnosti jednotlivých zaměstnanců.
-
Management školy podporuje profesní rozvoj zaměstnanců.
-
Je vytvořen systém, který podporuje motivované a aktivní zaměstnance.
-
V organizaci je nastaven systém plánu dalšího vzdělávání, pedagogických pracovníků, který je jedním z pilířů tzv. učící se organizace.
-
Systém odměňování v organizaci je transparentní.
-
Cíle jsou propojeny s organizační strukturou a…