dnes je 20.4.2024

Input:

Rámcový vzdělávací program a jeho úloha v otázce dvouletého dítěte v mateřské škole

10.7.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.3
Rámcový vzdělávací program a jeho úloha v otázce dvouletého dítěte v mateřské škole

Bc. Lenka Polášková

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání vymezuje obsah, rozsah, ale také podmínky vzdělávání (materiální a věcné podmínky, spoluúčast rodiče aj.). K poslední úpravě Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání došlo na základě ustanovení zákona č. 178/2016 Sb., kterým se změnil zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Informace k problematice podmínek vzdělávání dětí mladších tří let stručně zmiňuje kapitola 10.1 RVP.

„Dvouleté děti se nejvíce učí nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou. Často vyžadují opakování činností, potřebují pravidelné rituály, zpravidla udrží pozornost jen velmi krátkou dobu. Podmínkou úspěšné pedagogické práce je citlivé přizpůsobování organizace se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a praktických dovedností, ponecháním co největšího prostoru pro volné hry a pohybové aktivity.”

Vhodnými aktivitami, které lze volit, je například nápodoba lidských činností, vytleskávání, rytmizace, námětové hry, pohybové hry (jízda na odrážedle). I při běžných a dostupných činnostech se samozřejmě děti mohou rozvíjet.

Adekvátní je tedy zařazení prožitkového a činnostního učení, kooperativního učení. Například Kohoutek (2008) klade důraz také na složku sociálního učení.

Základní okruhy obsahu školního vzdělávacího programu:

  • Identifikační údaje o mateřské škole.

  • Obecná charakteristika školy.

  • Podmínky vzdělávání.

  • Organizace vzdělávání.

  • Charakteristika vzdělávacího programu.

  • Vzdělávací obsah.

  • Evaluační systém a pedagogická diagnostika.

RVP a ŠVP

Kritéria souladu rámcového a školního vzdělávacího programu

  • respektuje hlavní zásady tvorby ŠVP formulované v RVP PV;

  • respektuje vzdělávací obsah i podmínky dané RVP PV;

  • podává jasný a ucelený obraz o mateřské škole, o způsobu a formách její práce
    a poskytovaném vzdělávání;

  • vychází z vize směřování a postupného rozvoje mateřské školy v souladu s podmínkami konkrétní mateřské školy;

  • představuje konzistentní celek, nikoliv soubor izolovaných a nenavazujících skutečností, a je tak dokladem promyšlené, cílevědomé a vzájemně provázané práce;

  • pomáhá učitelům rozvíjet pedagogický styl a strategie odpovídající integrovanému přístupu ke vzdělávání;

  • obsahuje promyšlený systém vnitřní evaluace a pedagogické diagnostiky, včetně forem, časového plánu a zodpovědnosti, kritéria průběžného vyhodnocování jsou jeho vlastní součástí;

  • obsah vzdělávání ztvárňuje do podoby umožňující dosahovat vzdělávacích cílů;

  • sjednocuje to podstatné, ponechává učitelům dostatek volného prostoru k tvořivosti
    a individualizaci vzdělávání;

  • je zpracován tak, že mu učitelé rozumějí a mohou z něho při tvorbě TVP dobře vycházet;

  • obsahuje dohodnutá pravidla chování a jednání;

  • je zpracován jasně, přehledně, srozumitelně, kulturní formou, obsahuje informace podstatné pro představení a hodnocení školy a jejího vzdělávacího programu;

  • počítá se spoluprací s vnějšími partnery;

  • je otevřeným dokumentem umožňujícím další rozvoj školy a zkvalitnění vzdělávání.

Jednotlivé oblasti a výstupy individuálně přizpůsobujeme věku dětí a vždy připravujeme alternativu, uvádí také RVP PV.

Je potřeba si uvědomit, že cíle vzdělávání dětí do tří let věku a dětí od tří let do počátku školní docházky jsou velmi podobné. Jsou orientovány na provázání rodinného a institucionálního působení a na to, aby v dítěti probudily zájem o vzdělávání celoživotní. Tedy propojení života dítěte v rodině s působností školy a pedagogů, kteří jsou klíčovým prvkem při adaptaci dítěte mladšího tří let.

Velmi rizikovým faktorem adaptace takto malých dětí je separační úzkost a vysoké riziko vzniku deprivačního syndromu, na který upozorňoval již Zdeněk Matějček.

Adaptaci dítěte mladšího tří let významně ovlivňuje výchova dítěte, jeho osobnost, postoj rodičů k docházce do mateřské školy. Věk dítěte a jeho schopnost či neschopnost porozumět situaci – dětské porozumění situaci. Významnou roli pak samozřejmě má nastavení adaptačního režimu konkrétní mateřské školy.

Mezi problematické aspekty realizace vzdělávání dětí mladších tří let v mateřských školách stále patří:

  • Architektonické uspořádání tříd.

  • Vysoké počty dětí ve třídách.

  • Otázka vybavení tříd (hračkami, didaktickými pomůckami).

  • Problematika hygieny a stravování (doposud nebyly učiněny kroky k přizpůsobení podmínkám dítěte batolecího věku).

  • Problematika zajištění bezpečnosti dětí (náročnost oblasti PO, BOZP, obecně dozor nad dětmi).

  • Otázka personálního zabezpečení.

Jako učitelé se zamýšlíme nad řadou otázek z hlediska organizace, bezpečnosti atd. Zabývá se však koncepce zařazování dětí mladších tří let dostatečně riziky spojenými s psychickým vývojem dítěte? Naslouchá „systém” dostatečně připomínkám takových osobností z řad psychologů a speciálních pedagogů, jako je Václav Mertin, Marek Herman nebo Jiří Halda?

Je v silách učitelek mateřských škol dostatečně zohlednit věkové a individuální zvláštnosti dětí, které z hlediska vývojové psychologie řadíme do kategorie batolat?

Jako příklad dobré praxe můžeme uvést Slovinsko, a to v návaznosti na dokument Evropské unie Roadmap on Equality between women and men, které prezentovalo na

Nahrávám...
Nahrávám...