2.8
Návaznost předškolního a základního vzdělávání
PhDr. Zora Syslová, PhD.
V současné době již mateřské i základní školy pracují podle vlastních vzdělávacích programů vypracovaných na základě požadavků programů rámcových.
Základním východiskem současné vzdělávací politiky, které se odráží ve všech Rámcových vzdělávacích programech, je přesvědčení, že člověk se musí vzdělávat po celý život. Zároveň poznatky lékařů, psychologů a pedagogů dokazují, že co si dítě odnese ze zkušeností a podnětů v prvních letech života, je trvalé. Proto je tak důležité, aby si již dítě předškolního věku osvojovalo základy klíčových kompetencí.
Tabulka č. 1 (RVP PV 2004, s. 19)
To, co spojuje celý školský systém, jak vyplývá z výše uvedené tabulky (č. 1), nejsou jen kompetence, ale také tři základní cíle vzdělávání:
1. Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení.
2. Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Cíle, které prolínají všemi stupni vzdělávání, společně se zásadami uvedenými v § 2 školského zákona (viz kapitola 3. Realizace ŠVP ve třídě), by měly zajistit postupnou proměnu české vzdělávací soustavy v souladu s evropskou vzdělávací politikou směřující k rozvoji moderní tzv. učící se společnosti.
K rozvoji klíčových kompetencí v jednotlivých stupních vzdělávání bude potřeba vytvořit různé podmínky. To, co bude výrazně odlišné, je organizace vzdělávání a způsob "učení" dětí a žáků. Pro předškolní období je typickým způsobem učení hra. Organizaci dne a metody vzdělávání bude tedy nutné přizpůsobit vývojovým možnostem dětí předškolního věku. Specifické budou také organizační formy vzdělávání žáků v základním školství.
Klíčové kompetence a jejich návaznost
Klíčové kompetence jsou v současném systému vzdělávání formulovány jako soubory předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince. Získávají ústřední pozici ve všech rámcových vzdělávacích programech (viz tabulka č. 1). Jsou jimi kompetence:
- k učení,
- k řešení problémů,
- komunikativní,
- sociální a personální,
- činnostní a občanské.
V rámci klíčových kompetencí jsou v RVP PV formulovány kompetence, kterých by mohlo dosáhnout dítě předškolního věku.
Přestože má RVP PV pouze 5 klíčových kompetencí a RVP ZV jich má šest, lze sledovat shodu i v rozdělené páté kompetenci předškolního vzdělávání. Předškolní vzdělávání označuje pátou klíčovou kompetenci dospělého člověka jako "občanskou a činnostní", v základním vzdělávání je její obsah strukturován ve dvou kompetencích - v "občanské" a "pracovní". Provázanost klíčových kompetencí ve všech rámcových vzdělávacích programech je pochopitelná, protože všem typům škol jde při vzdělávání o to, aby z dítěte, žáka a poté také studenta vyrostl člověk a občan demokratického státu s kompetencemi, které odpovídají soužití v pluralitní společnosti.
To, že návaznost v jednotlivých stupních vzdělávání existuje, si můžeme ukázat v následující tabulce (č. 2), v níž je uvedeno několik kompetencí z rámcových vzdělávacích programů předškolního a základního vzdělávání.
Tabulka č. 2