3.1
Metody a formy propagace školy
Bc. Lenka Polášková
Public realitons, zkráceně „PR”, byl definován Institutem Public Relations již v roce 1978. Rozvíjet public relations na pracovišti směřuje ke zlepšování vzájemných vztahů mezi členy pedagogického týmu. Častým problémem mnoha škol je názorový nesoulad, vzájemná nevole, osočování a individualismus. A také problémy vyplývající ze specifik ryze ženského kolektivu. Pouze vzájemně spolupracující tým může rozvíjet public relations na veřejnosti, tedy podporovat a rozvíjet dobrý obraz školy a její image. Interní spolupráce a tedy systém public relations ve vnitřní struktuře školy, může být také špatný, pokud mu vedení školy nevěnuje pozornost, také vůbec žádný. A tím, zejména ve chvílích, kdy dochází ke konfliktním situacím na pracovišti, pedagogové týmově nespolupracují, si „uzavírají cestu” k dalším možnostem rozvoje. V extrémních případech může být přímo narušena důvěryhodnost školy. Důvěryhodnost školy je tvořena několika aspekty, spoluprací a prezentací týmu školy na veřejnosti, informačními kanály, možnostmi přístupu k informacím a osobností ředitelky školy.
U řady společností a firem v České republice se můžeme setkat s precizně vypracovanými systémy „PR”.
Kdo mívá dobré PR
Příklady:
-
soukromé společnosti a firmy;
-
organizace státní správy a samosprávy ( města, ministerstva atd.);
-
neziskový sektor;
-
církve;
-
slavné osobnosti;
-
vědecké instituce;
-
soukromé vzdělávací instituce;.
Na rozdíl od reklamy by mělo být systémově vytvořené „PR” důvěryhodné jak pro zaměstnance, tak zástupce širší veřejnosti a rodičů. Je totiž primárně založeno na základě reálných skutečností, informací a aktivit týmu školy a jejich prezentace. Mezi skutečným „PR” a reklamní kampaní jsou rozdíly. Reklamní kampaň je zpravidla záležitostí finančně náročnou a nemusí být zcela založena na skutečných informacích. Informace reklamních kampaní bývají prioritně vytvářeny na základě požadavků zadavatele, který si přeje reklamní kampaň uskutečnit a realizovat v předem dohodnuté podobě.
V systému public relations se organizace jako celek snaží o podporu vzájemných vztahů interního charakteru, tedy mezi zaměstnanci. Jejich vzájemnou motivaci, soulad, cestu za strategickými cíli školy, které si pedagogický tým stanovil, například na určité časové období.
Dále usiluje o podporu vztahů externího charakteru, tedy o modelaci vztahů mezi organizací, v našem případě školou a širší veřejností (rodiče, zájmové skupiny apod.).
Obrázek 1: Propojenost prostředků propagace v organizaci
Public relations interní → pedagogický tým → snaha o společné dosažení cílů spoluprací, motivací pedagogického týmu
Public relations externí → škola jako celek → její snaha o podporu, vytváření vztahů a udržování vztahů s širší veřejností (rodiče, zájmové skupiny…)
Dostupné z: <http://www.slideshare.net/pavelsima1/zklady-pr-a-marketingu>
Obrázek 2: Nástroje public relations ve škole
Kvalitní informační servis
Pravidlo č. 1
Dostupné a dosažitelné informace směřující ke členům pedagogického týmu.
Pravidlo č. 2
Dostupné a dosažitelné informace směřující k širší veřejnosti (rodiče dětí, obyvatelé města, zástupci zřizovatele apod.).
Speciální informační materiály
Zahrnují pravidelné zpracování informací o událostech v organizaci. Může jít o školní noviny, časopis, newsletter apod.
Zachycení významných událostí školy
Každá organizace má svou historii, která utvářela její směřování. V tomto směru je výhodou zaznamenávat významné události.
Obrázek 3: Propojení možností – příkladů aktivit, směřujících ke zlepšování obrazu školy na veřejnosti
NahoruMožnosti aktivit směřujících ke zlepšení obrazu školy na veřejnosti:
1) Pedagogický tým a vedení školy - efektivní komunikace v pedagogickém týmu