19.2
Informace MŠMT č. j. 14 453/2005-24 (Věstník MŠMT č. 10/2005)
PhDr. Marta Teplá
Vzor ke stažení
NahoruInformace MŠMT č. j. 14 453/2005-24 (Věstník MŠMT č. 10/2005)
I. Obecné ustanovení
Informace popisuje funkce asistenta pedagoga pro žáky se zdravotním postižením a asistenta pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním, představující podpůrné služby umožňující kvalitnější vzdělávání mnohým žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
II. Asistent pedagoga pro žáky se zdravotním postižením
1. Speciálně pedagogické centrum nebo pedagogicko-psychologická poradna stanoví do podkladů týkajících se zřízení funkce asistenta pedagoga nezbytný časový rozsah jeho podpory včetně doporučené pracovní náplně.
2. Podpůrná služba asistenta pedagoga se doporučuje upřednostnit v prvních třídách školy, v dalších ročnících se předpokládá postupné omezování asistenční služby v souladu s věkovým i sociálním osamostatňováním žáků. Rozhodující je však aktuální stav žáků se zdravotním postižením, jejich individuální potřeby a z nich vyplývající potřeba podpory asistenční službou.
3. Náplň práce asistenta pedagoga pro daný školní rok stanoví ředitel školy. Ten též jednoznačně určí příslušné kompetence všem pedagogickým pracovníkům, kteří souběžně zabezpečují výchovně-vzdělávací činnost ve třídě, oddělení nebo výchovné skupině2. Doporučuje se, aby vzdělávací činnost řídil učitel vyučovacího předmětu, který koordinuje působení dalších spolupracovníků – dalšího učitele nebo vychovatele ve třídě a asistenta pedagoga tak, aby vzdělávání svěřených žáků včetně žáka/žáků se zdravotním postižením probíhalo co nejúčinněji.
4. Asistent pedagoga poskytuje žákovi s nejtěžšími formami zdravotního postižení vzdělávanému převážně podle dosud platného Rehabilitačního vzdělávacího programu3 podpůrné služby při kompenzaci jeho znevýhodnění v rámci plnění obsahu daného programu.
III. Asistent pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním
- Asistenta pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním lze ustanovit zejména pro žáky z rodinného prostředí s nízkým sociálně-kulturním postavením. Je vhodné, aby asistent pedagoga dobře znal prostředí, z něhož v převážné většině žáci pocházejí, např. z romské komunity.
- Hlavním cílem činnosti asistenta pedagoga pro žáky se…