2
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČR
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Profese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle některých osvícených ředitelů. V oficiální rovině byl pro asistenty přelomový školní rok 1997/1998, ve kterém začali ve školách asistenti ve větší míře pomáhat jak u žáků se zdravotním postižením, tak i u žáků se sociálním znevýhodněním.
Pro podporu žáků se zdravotním postižením byla v té době klíčová vyhláška o speciálních školách a speciálních mateřských školách (vyhláška č. 127/1997 Sb.), která umožnila, aby ve vybraných speciálních třídách zabezpečovali pedagogickou činnost dva pedagogičtí pracovníci – kromě učitele zde tedy nově mohl být i asistent. V mnoha případech tehdy tuto asistentskou podporu ve speciálních třídách vykonávali muži v rámci tzv. civilní služby, kterou si nahrazovali tehdy ještě povinnou službu v armádě.
U žáků se sociálním znevýhodněním bylo tou dobou zásadní vydání Informace o zřízení romského asistenta na základní a zvláštní škole (MŠMT, 1998), díky které byla oficiálně etablována pozice asistenta v podpoře sociálně znevýhodněných romských žáků. Zajímavé je, že až do školního roku 2000/2001 byla tato pozice asistenta specificky svázána s romskou etnicitou – počítalo se nejen s tím, že asistent pracuje s romskými žáky, ale také s tím, že sám asistent je Rom. Za pozornost pak stojí to, že počet Romů v pozici asistentů ve školách vzrostl v té době během tří let na více než desetinásobek (Bartoňová, 2003), práce romských asistentů se tedy evidentně setkávala ve školách s velmi dobrou odezvou. Až v roce 2001 vydalo ministerstvo školství Metodický pokyn MŠMT ke zřizování přípravných tříd pro děti se sociálním znevýhodněním a k ustanovení funkce vychovatele – asistenta učitele (MŠMT, 2001), ve kterém byla profese přejmenována na vychovatele – asistenta učitele, a tedy nově už nebyla přímo svázána s romskou etnicitou. I tak se ale nadále přepokládalo, že danou pozici budou zastávat pracovníci dobře obeznámení se specifiky vzdělávacích potřeb sociálně znevýhodněných romských žáků.
Ke sjednocení asistentské profese došlo v ČR k 1. lednu 2005, kdy začal platit nový školský zákon. Zákon č. 561/2004 Sb. (MŠMT, 2004) tehdy zavedl jednotné pojmenování „asistent pedagoga”, které od té doby platí jak pro asistenty pracující s žáky se zdravotním postižením, tak i pro asistenty podporující žáky se sociálním znevýhodněním.
Významný nárůst počtu asistentů pedagoga je možné zaznamenat zejména v posledních deseti letech, v souvislosti s rozvojem inkluzivního pojetí vzdělávání a se zvyšující se snahou státu zabezpečit kvalitní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami primárně ve školách hlavního vzdělávacího proudu, v odůvodněných případech ale i ve speciálních školách a třídách. Mezi roky 2011 a 2019 vzrostl počet asistentů pedagoga v regionálním školství ČR více než čtyřnásobně, z necelých šesti tisíc na více než dvacet čtyři tisíc asistentů – je tedy zřejmé, že asistent pedagoga je rozvíjející se profese, jejíž význam postupně vzrůstá.
Tab. 1: Počty asistentů pedagoga v regionálním školství ČR v letech 2011–2019
Zdroj: MŠMT,…