601
Problémové dítě v kolektivu mateřské školy
Bc. Lenka Polášková
NahoruProblémové dítě v kolektivu mateřské školy
Jak chápat pojem „problémové dítě”? Jedním slovem – zcela mimořádné. V praxi mateřské školy se můžeme setkat s celou řadou dětí, které bychom si troufale mohli dovolit „onálepkovat” jako problémové. Často se však jedná o normální děti, tedy bez deficitu v oblasti intelektové, které jsou zcela mimořádné svou vnímavostí, vytrvalostí, citlivostí, znalostmi nebo empatií. Problém však často nastává v rovině socializace, začlenění dítěte do kolektivu vrstevníků nebo neochota respektovat autority, ať již v podobě učitele, či rodiče…
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
1. Rodina a škola
2. Problémové chování v praxi
NahoruRodina a škola
a) Kdo je problémové dítě?
Kdo je problémové dítě? Úvaha náročná. Specifika projevů chování, které můžeme označit jako problémové, jsou rozsáhlé a především nejednoznačné. To, co může jeden učitel mateřské školy definovat jako problémové, nemusí znamenat problémové pro jeho kolegu či kolegyni. Tato problematika je citlivá a rozsáhlá. A tak se v praxi můžeme setkat s dítětem, které v rámci svých „dobrých” dnů reaguje pohotově, pronáší úvahy, které jsou na jeho věk přespříliš hlubokomyslné, vyžaduje pozornost učitele, je schopné po dlouhou dobu soustředěně pracovat na splnění úkolu, v rámci svých výkonů převyšuje ostatní…
Pak ovšem přichází dny „nedobré”, kdy je učitel(ka) nucen(a) řešit vyčerpávající konflikty dítěte s jeho vrstevníky, utěšovat vyčerpanou a citlivou matku, řešit neochotu do čehokoli se zapojovat a cokoli (do té doby smysluplného) splnit…
Typologie problémového dítěte:
Ať již se jedná o jakoukoli diagnózu, která sebou přináší specifické projevy chování dítěte, které si (troufale) můžeme dovolit označit jako problémové (neboť je jako problémové vnímáme my sami). Existují znaky typologické pro děti s problémovými projevy, například chování (Kurcink,1998):
Citlivost
-
vysoká citlivost;
-
pohotová reakce na zvuky, pachy, hmatové vjemy;
-
citlivost na změny nálad dospělých;
-
náladovost;
Vnímavost
-
schopnost zaujetí pro aktuální děj, čin;
-
hluboká soustředěnost na události, které dospělým mohou připadat jako banální;
Vytrvalost
-
v případě zaujetí (myšlenkou, činem, dějem), hluboké soustředění;
-
neschopnost zapojit se do jiné činnosti, pokud činnost, která je zaujala, nedokončí;
Emocionalita
-
neexistuje jednotná typologie, některé děti jsou velice hlučné, spontánní, jiné tiché;
-
reakce (na cokoli) bývá silná (například hlučná);
-
v případě nesouhlasu (s čímkoli) mohou být jejich záchvaty vzteku nekontrolovatelné;
Přizpůsobivost
Pravidelnost
Energie
-
pozor na předsudky, ne všechny děti mohou „překypovat” energií
-
tendence jednat „okamžitě”, „zkratkovitě”, „divoce”;
-
sklon neustále něco vyvíjet, zkoumat, vytvářet něco nového;
-
málo spí;
Nálada
-
tendence rozebírat věci „do hloubky”;
-
sklon k analytickému způsobu uvažování;
-
silný odpor k novým situacím;
První reakce
-
typický je odklon od všeho nového;
-
jakákoli změna může znamenat rezolutní odpor;
-
potřebují čas na přijmutí změny;
Diagnózy, které pedagogové mateřských škol vnímají nejčastěji jako „problémové”, tedy vysoce zátěžové:
ADHD (Attentiton Deficit Hyperactivity Disorder)
-
dříve označováno jako LMD (lehká mozková dysfunkce);
-
deficit pozornosti, v kombinaci s velkou mírou hyperaktivního chování;
-
patří do systému dětí se speciálními vzdělávacími potřebami;
ADD (Attention Deficit Disorder)
-
deficit pozornosti bez projevů hyperaktivního chování;
-
systémovým problémem je špatná diagnostika ze strany ŠPZ (školských poradenských pracovišť), která tyto děti diagnostikují i přes všechny příznaky jako děti s ADHD;
-
patří do systému dětí se speciálními vzdělávacími potřebami;
Děti mimořádně nadané a nadané
-
děti mimořádně nadané v určitých oblastech;
-
často svými vědomostmi přesahují znalosti dospělých;
-
jejich zaujetí je však problematické v oblastech mimo jejich zájem;
-
patří do systému dětí se speciálními vzdělávacími potřebami;
Děti romského etnika
-
problémy v oblasti socializace značné;
-
odlišná kultura i výchovné působení;
-
častá přítomnost specifických poruch chování (ADHD; ADD;)
-
patří do systému dětí se speciálními vzdělávacími potřebami;
Dítě z málo podnětného, rodinného prostředí
-
značný deficit v oblasti sebeobsluhy;
-
zpomalené reakce;
-
problém s přijímáním nových informací (přesycenost informacemi);
-
patří do systému dětí se speciálními vzdělávacími potřebami;
Děti s různými typologiemi autistického spektra
Děti s poruchami v oblasti smyslového vnímání (například různé typy zrakových a sluchových vad;)
-
pokud není dysfunkce orgánu (například zrak či sluch) včas odhalena, mohou se u dítěte projevovat problémy v kolektivu, agresivita, „zlobení”;
-
učitelé by měli být obezřetní a vnímaví a zvážit možnost uvedených poruch, rodiče v případě potřeby směrovat nejen do školských poradenských zařízení, ale také k pediatrovi, který provede počáteční vyšetření, zda je oblast smyslového vnímání bez abnormalit;
-
v případě stanovení diagnózy tyto děti patří do systému dětí se speciálními vzdělávacími potřebami;
Pro všechny diagnózy je typický problém s vnímáním autorit, problémy v oblasti socializace a obecně kooperace a zvýšené požadavky na rodinu školu.
b) Problémové dítě a rodina
Specifikum výše uvedených diagnóz přináší zvýšené nároky a požadavky na rodinu. Nezřídka se stává skutečností, že ženy – matky zůstávají v péči o dítě osamoceny. I přes náročné situace, se kterými se rodiče potýkají denně nejen ve škole, ale také v relativně běžných denních činnostech, existují možnosti, jak eliminovat problémové…